vrijdag 30 juli 2021

De toekomst van Soestdijk


Trui:

Soestdijk, het hok waar ik met mijn zus Trees en ook met andere kippen heb gewoond voordat ik naar het Tok-huis verhuisde, stond leeg nadat de kuikens en Odette bij ons in het Tok-huis waren komen wonen. 

Soestdijk staat leeg
Ma Tok had het helemaal leeg gehaald, dat wil zeggen: alle bodembedekking eruit, stofzuigen en schoonspuiten. 
Het moest daarna drogen, dat duurde een poosje, want ze was niet zuinig geweest met water. Maar als het droog was wilde ze het weer in orde maken voor een eventuele volgende bewoner. 
Wie dat is? 
Dat weten wij nog niet. 
Ik hoorde ma Tok tegen pa Tok zeggen dat er wel weer plaats is voor een paar legkippen, die gered moeten worden. Net zoals Jenny en
Jenny en Katie toen ze net in Soestdijk woonden

Katie en Katie2 dus. 
Ik ben niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten, dus ik hield ma Tok scherp in de gaten. 
Als ze zou gaan beginnen met inrichten zou ik weten hoever het was, dan zou de nieuwe bewoner in aantocht zijn. 
Hoe zou ze eruit zien? 
Zou ze alleen komen of zouden er misschien twee tegelijk hier komen wonen? Trees en ik kwamen hier ook samen, dat was best fijn, als je alles in je eentje moet uitzoeken in een nieuw hok en een vreemde omgeving met allemaal kippen die je niet kent is dat best spannend. Met een maatje erbij kun je nog eens overleggen. 
Ik wachtte en ik wachtte, er gingen
het ingespoten nachthok van Soestdijk
een paar dagen voorbij maar er gebeurde niets. 
Tot op een dag ma Tok, vlak nadat ze ons naar buiten had gelaten en ons huis had opgeruimd, met een spuitbus naar Soestdijk liep. Ze deed de deur van het nachthok open en begon de hele binnenkant in te spuiten met het spul tegen de bloedluizen. Echt alles werd helemaal wit, zelfs het haar van ma Tok was nat geworden. "Zo," zei ze, "ik krijg geen luizen meer voorlopig," en ze lachte naar mij. Zou er nu toch gauw een nieuwe bewoner komen? 
De volgende dag ging ma Tok Soestdijk inrichten, er kwam schone bodembedekking in het nachthok en ook tabaksstelen, die
Trui houdt alles nauwlettend in de gaten
helpen met hun geur de luizen weg te houden. Verder werd de voerbak neergezet en er kwam een drinkbak in de ren te staan. 
Nu moest er toch wel iets aanstaande zijn. Die avond ging ik vroeg op stok, dan zou het snel morgen zijn. Zou er dan eindelijk iets gebeuren? We werden de volgende dag op onze gewone tijd uit ons huis gelaten en we kregen ook net als anders ons lekkers en schoon drinkwater. Daarna verdween ma Tok in haar huis, ook net als anders. 
Hoe kon dat nou? 
Er zou toch wel iets gaan gebeuren vandaag? 
Of moest ik nog een dag langer wachten? 

Nee, ik hoefde niet langer te wachten, maar u wel en niet één dag maar een hele week. 
Ik wens u daarbij van harte sterkte.

3 opmerkingen:

  1. De blog van vorige week heb ik nu ook gelezen. Jij weet natuurlijk meer dan wij, Ma Tok. Je weet de spanning goed op te bouwen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen