vrijdag 26 november 2021

In memoriam: Saartje

Ma Tok:

Saartje kwam samen met Sandra bij ons in de Tok-tuin wonen in augustus. 
U kunt het verhaal over haar komst lezen bij "Sandra en Saartje vertellen hun verhaal" van 27 augustus.

Sandra en Saartje samen in de tuin
Pa Tok en ik hadden de beide dames gehaald omdat Soestdijk leeg stond en er dus wel plaats was voor een paar kippen, die gered waren van de slacht. 
Nu waren Sandra en Saartje niet door mensen uit een grote stal opgehaald, nee, ze waren gevonden in een bos, waar ze met hun tweeën rondzwierven. Omdat ze nogal timide waren konden ze niet bij andere grote kippen geplaatst worden, ze werden daar telkens aangevallen en gepikt en zo kwamen ze hier bij ons terecht. 
De krielkipjes zouden hen er niet zo
samen in het nachthok van Soestdijk

snel onder krijgen en dat bleek inderdaad te kloppen. 
Al snel waren beide grote bruine dames helemaal thuis in de tuin en liepen ze overdag gewoon tussen de kleintjes rond. 
Ze bleven wel in Soestdijk slapen, gezellig samen met z'n tweetjes. 
Er werd regelmatig een enorm bruin ei gelegd, of dat van Sandra of van Saartje was is mij nooit helemaal duidelijk geworden, misschien legden ze om de beurt een ei, dat kan ook nog. 
Saartje en Quinoa
En juist toen het spannend begon te worden met kleine eitjes in Soestdijk was Saartje opeens dood. Ze lag stil in het nachthok, terwijl Sandra een beetje bedeesd op mij afkwam toen ik de tuin in kwam om de deur van het Tok-huis open te zetten. 
Omdat de beide meiden altijd met een noodvaart op mij af kwamen schommelen vond ik het al vreemd dat er nu maar één naar me toe kwam en dan ook nog een beetje aarzelend, alsof er iets niet klopte. En dat was natuurlijk ook zo. 
Saartje in de tuin

Ik heb Saartje voorzichtig uit Soestdijk getild en haar de volgende morgen vroeg, toen de deur van het Tok-huis nog dicht was, begraven in de tuin. Sandra kwam erbij staan toen ik aan het graven was, ze heeft heel wat wormen soldaat gemaakt, maar toen haar maatje in het graf verdween stond ze stilletjes toe te kijken. Zo hebben wij samen gerouwd om Saartje. 
En later was er een bijeenkomst van alle kippen, ik denk dat ze Saartje ook misten. 
Sandra te midden van de kleintjes

Toen Sandra voor de tweede keer helemaal alleen in Soestdijk was gaan zitten voor de nacht heb ik haar bij de anderen in het Tok-huis gezet, zodat ze met elkaar waren. De volgende morgen kwamen alle kippen blij naar buiten, met Sandra tussen hen in. Ik hoop dat ze troost vindt bij de anderen, zodat ze zich niet meer alleen voelt.




Vaarwel, lieve Saartje, je was een schat van een kip. 
En al was je maar kort bij ons, we zullen je niet vergeten.

4 opmerkingen:

  1. Ach...weer een droevig verhaal. Maar wel fijn dat Saartje nog een paar mooie maanden in de tuin gehad heeft. 😔

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, wat sneu. Voor jullie en voor Sandra. Goed dat ze nou bij de anderen slaapt, zo heeft ze een grote familie om zich heen.

    BeantwoordenVerwijderen