vrijdag 5 november 2021

Genen of opvoeding?


 Odette:

Mijn broeddochter Quinoa heeft het vorige verhaaltje aan u verteld en ik moet zeggen dat ik trots op haar ben. 
mama Odette en de kleine Quinoa
Wat kan zij mooi kakelen! Natuurlijk weet ik dat ik haar dat heb geleerd, maar dat kan toch niet alles verklaren. 
Kijk maar eens naar Daantje en Dirkje en hun broedmoeder Pippa, dan begrijpt u dat opvoeding niet alles is. 
Nee, ik denk toch dat er iets bijzonders in Quinoa's genen zit. 
Of dat van mij is of van tsaar Nikolaas is niet te zeggen, omdat er nog maar één van Nikolaas' nazaten hier in de Tok-tuin woont. 
Of er al meer van mijn kuikens hier zijn? Ik heb er genoeg uitgebroed door de jaren heen, er is zelfs een jaar geweest dat ik zes kleintjes om mij heen had dartelen. 
Odette: wit met grijze staart
Maar dat zegt niets over de genen. Als je broedmoeder bent kunnen de eitjes van elke leggende hen in de tuin zijn. 
Ik zou het heel fijn vinden als Quinoa mijn genen heeft, dan zou zij dus uit een eitje van mij zijn gekropen. Toegegeven, ze lijkt niet erg op mij, maar ze heeft wel één van mijn twee kleuren. Grijs, ja, dat heb ik in mijn staart en zij heeft het over haar hele lijfje. Nikolaas heeft ook grijs aan de onderkant van zijn vleugels, dus het is best mogelijk dat Quinoa van ons allebei de grijze genen heeft overgenomen. 
Pippa denkt dat Quinoa uit een eitje van Trui komt, maar dan zou zij
Nikolaas is grijs aan de binnenkant van zijn vleugels

toch vast wel wat bruins hebben. Omdat we er toch niet uitkomen neem ik maar gewoon aan dat ze dubbel van mij is, bloed- en broeddochter dus. 
Ik zal er alles aan doen om van haar een denkertje te maken, ze heeft er aanleg voor en aanleg moet je koesteren. Misschien wordt zij ook filosoof, dan kan zij mij straks opvolgen als ik er niet meer ben. Niet dat ik van plan ben om binnenkort dood te gaan, begrijp me niet verkeerd, maar niemand heeft het eeuwige leven en ik ben al best oud, al zie ik er nog prima uit. Ik ben al elf jaar, dat is een hele
Odette en Pippa, 2 van de 3 ouwetjes

leeftijd voor een kip. 
Ja, ik weet het, Desiree is vijftien geworden, maar dat was dan ook uitzonderlijk. 
Nadine is nog ouder dan ik, zij is de oudste op het ogenblik. Ze wordt best stram, dat zie je als ze van het plateau af wil vliegen. Ze wacht tegenwoordig steeds vaker tot ma Tok haar daar van af tilt en op de grond zet. Pippa is iets jonger dan ik, maar we zijn alle drie elf jaar, dus veel schelen we niet. Wij zijn de ouwetjes, de rest is allemaal een stuk jonger, dat scheelt vijf jaren!
Wiske, de oudste van de jongere generatie

Wiske en Xara zijn zes jaar, en die zijn na ons de oudsten. 
Ik breng u maar even op de hoogte, hoewel u dit ook kunt zien rechts naast onze verhaaltjes, daar staan onze portretten met onze uitkom-jaren erbij. 
Nee, geen geboortejaar, wij kippen worden niet geboren, we komen uit onze eieren, daarom heet het bij ons "uitkom-jaar." 
Hoe oud Sandra en Saartje zijn weet niemand, daarom heeft ma Tok het jaar waarin ze hier kwamen wonen maar bij hun foto's gezet. Dat is natuurlijk niet hun uitkom-jaar, ze zijn zeker niet meer de jongsten, maar je moet wat, hè?

1 opmerking:

  1. Een respectabele leeftijd hebben sommige kippen, ma Tok! Daar blijkt wel uit hoe goed er voor ze gezorgd wordt. Zo lief, Odette en Pippa samen!

    BeantwoordenVerwijderen