vrijdag 22 april 2022

De tsaar raakt in verwarring


Tsaar Nikolaas:

Ik kan het niet meer volgen allemaal. 
Er gebeurt nu zoveel in de Tok-tuin. 

het hondenhok met gordijn
Volgens mij is ma Tok helemaal dol geworden. Ze zet telkens meer hokjes neer in mijn koninkrijk en ik weet niet meer wie waar zit en of er gebroed wordt of niet. Nu heeft ze weer een hondenhok bovenop een lege voerton gezet met een rek met gordijn ervoor. Ik denk dat Lisa daar achter dat gordijn zit, want haar zie ik niet meer in de tuin lopen. Maar zeker weet ik het niet. Het is stil in dat hokje en ik kan er niet in kijken omdat het gordijn dicht is. 
Ik moet het allemaal maar afwachten, ik geloof dat ik hier niets meer te zeggen heb. Uit boosheid hierom heb ik ma Tok een paar keer flink in haar po... eh.. benen gepikt. Ze vroeg mij wanneer
Floortje met Victoria en Valentina beneden in de ren

ik daar eens mee ging ophouden, omdat ik nu zo langzamerhand toch wel eens zou moeten weten dat ze het beste voor heeft met mij en mijn hennen, maar ik weet dat nog zo net niet. Ze doet maar met mijn kipjes wat ze wil en of ze dat fijn vinden weet ik niet. 
Met mijn kuikens gaat het prima, dank u, ze zitten nu overdag beneden in de ren, zodat ik ze ook kan zien scharrelen met hun kloek Floortje. Zij doet het heel goed vind ik, ze neemt ze mee naar beneden naar de ren en 's avonds zorgt ze ervoor dat ze weer naar boven gaan, zodat ze lekker warm zitten in het nachthok. 

Lisa zit achter haar gordijn op 2 kalkeitjes
Babette zit nu nog op één eitje heb ik gehoord, in de andere eitjes groeide niets. Ik denk dat ik gewoon teveel hennen heb om te bevruchten, ik doe mijn best, maar ik ben maar in mijn eentje moet u bedenken en dat is prima, maar dan moet niemand verwachten dat alle eitjes die hier gelegd worden ook bevrucht zijn. 
Nu hoorde ik ma Tok zeggen dat ze eitjes bij een fokker heeft gehaald. Heb je nou ooit! 
Ik moet nog zien of die allemaal wel een kuiken gaan opleveren. En wat voor kuikens dat dan gaan worden? Dat heb ik haar nog niet weten te ontfutselen, maar het worden vast niet zulke mooie als die van mij, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Want zeg nou zelf: Quinoa is prachtig en Victoria en Valentina zijn dat ook. Ma Tok heeft zes eitjes gehaald! 
de kuikens in de handen van 2 kleindochters van ma Tok
Dat vind ik wel heel erg veel, dat kan die arme kleine Lisa nooit aan. Ze passen niet eens allemaal onder haar, dus ma Tok moet een keuze maken. En dan moet Lisa nog drie weken op die eitjes gaan zitten broeden. Babette moet nog een weekje, ik hoop wel dat er echt een kuiken uit haar ei komt, anders heeft ze het al die tijd voor niets warm gehouden. Ma Tok heeft pas haar kleinkuikens door het eitje laten kijken in de grote schuur en die zeiden dat ze echt hadden gezien dat er iets in zat. 
Die kleinkuikens hebben ook allebei een kuiken in hun handen
de kuikens met hun mama in de ren

gehouden, ma Tok pakte ze gewoon weg bij Floortje, die dat niet eens erg vond. Zij vertrouwt ma Tok helemaal, maar ik vond het doodeng, stel je voor dat zo'n kleintje op de harde grond valt en haar nekje breekt! 
Gelukkig is dat niet gebeurd, maar ik hoop dat ma Tok dat nooit meer doet, het zijn ook míjn kuikens tenslotte! 
Ma Tok denkt geloof ik dat zij de baas is hier in de Tok-tuin, maar dat heeft ze toch echt mis. Er is hier maar één baas en dat ben IK. 
 

1 opmerking:

  1. Arme tsaar, het is ook wel verwarrend wat er allemaal gebeurt daar.

    BeantwoordenVerwijderen