vrijdag 15 april 2022

Kuikens en broedeitjes


Barbara:

U hebt vast de kuikens van Floortje al gezien. 
Schattig zijn ze, hè? 

Floortje met haar kuikens
Ik vind kuikens heel erg leuk, maar dan wel bij een ander, ik heb geen zin om zo lang alleen in een hokje te zitten broeden en dan ook nog van die ukkies op te voeden, ik kijk er liever naar van een afstandje. Wie er niet zo over denkt is mijn beste vriendin en rasgenootje Babette. Die bleef al een paar dagen in het Tok-huis op de eitjes in het legnest zitten en ma Tok had dat gezien. Ze ging het kunststof hokje helemaal schoonmaken, dat viel nog niet mee, want het had achterin de tuin in de aarde gestaan dus het was vreselijk modderig geworden. 
paleis Noordeinde
Maar eindelijk was ze tevreden en ging ze alles verschuiven in de tuin, zodat het schone hokje tussen Soestdijk en het Loo kon staan. Omdat ze elk hok een paleisje vindt noemde ze dit paleis Noordeinde. Ze ging het inrichten en op een avond zette ze Babette erin met de twee kalkeitjes waarop ze zat. De volgende morgen zat Babette nog steeds op deze eitjes, waarmee ze had bewezen dat ze echt broeds was. En nu zit zij op vijf echte eitjes, net zoals Floortje eerst. 
Ik ben benieuwd hoeveel van die eitjes bevrucht zijn. Ik hoop voor mijn vriendin dat er minstens één uitkomt, anders zit ze daar voor
Babette broedt in het Noordeinde

niks te zitten in paleis Noordeinde. En ik hoop ook dat er geen vijf uitkomen, dat is veel te druk. 

Floortje zit nog steeds met haar kuikens in het Loo, maar omdat het nachthok niet zo groot is voor 3 personen heeft ma Tok het rennetje opnieuw van een plastic dakje voorzien en het trapje van het nachthok naar beneden weer aangesloten. Nu kunnen Floor en haar kuikens ook naar beneden in de ren als ze dat willen. Dat is dan de tuin, die bij het Loo hoort. Ze hebben er nog geen gebruik van gemaakt, maar dat komt vast wel.
Victoria en Valentina beginnen al veertjes te krijgen, wat gaat dat toch snel, voor je het weet zijn het geen kuikens meer maar kipjes. En nog weer een paar weken verder en ze mogen in de tuin scharrelen. 

Maar eerst krijgen we als het goed
de ren bij het Loo

is nog nieuwe kleintjes bij Babette. 
Ik heb geprobeerd met mijn vriendinnetje te kakelen, maar ze zit stil in haar hok en ze kakelt niets terug. 
Saai hoor. 
De tsaar kwam ook al bij het Noordeinde staan, maar ook voor hem had Babette geen woordje over. Nikolaas keek mij aan en kakelde dat hij het maar vreemd vond, dat broeden, maar dat er wel heel mooie kuikens van kwamen. Hij is best trots op zijn nageslacht en dat mag ook wel. Vorig jaar waren er drie kuikens, helaas waren twee daarvan haantjes, dus die verhuisden naar Hoogendoorn.
de trap naar de tuinen van het Loo

En dit jaar heeft hij alweer twee kuikens en waarschijnlijk komen daar nog meer bij. 
Hij loopt zo trots als een pauw door de tuin, alsof hij zelf het meeste werk heeft gedaan. Ach, dat laat ik maar zo, hij is een goede haan en dus mag hij ook wel eens met zijn snavel in de lucht lopen.
trotse Nikolaas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten