vrijdag 29 juli 2022

Kuif- en hokluizen


Ursula:

Ik heb luizen in mijn veren, vooral in mijn kuif. 
Dat kriebelt afschuwelijk. 

kippenschort van ma Tok
Ma Tok zag het ook en ze pakte mij op van de grond. Nu vind ik dat meestal helemaal niet fijn, ik blijf liever met allebei mijn poten op de bodem staan, maar het was wel voor een goed doel, dus ik liet het toe. Ze nam me mee naar de schuur en daar zag ik al van alles klaarstaan. Een grote spuitbus en het schort van ma Tok, dat met al die kippen erop, u hebt het vast al eens gezien. Het schort deed ze over haar hoofd en ze nam mij op schoot. Ze pakte de spuitbus en begon mij in te spuiten. Op mijn kop en onder mijn vleugels; het voelde lekker koud, dat hielp al een beetje tegen de jeuk. Ze keek goed uit dat ze niet in mijn ogen spoot, want dat zou problemen geven. Ik had ze ook
Ursula vóór haar wandeling door de tuin
dicht kunnen doen, maar dat bedacht ik later pas. Ma Tok zette me op de stok, want het was al avond, maar ik wilde nog heel graag even buiten lopen dus toen ze zich omdraaide vloog ik langs haar heen door de deur. Ik ging nog even lekker door de aarde lopen rommelen en ma Tok begon hard te lachen toen ze me weer zag. "Gekkie," zei ze, "je bent helemaal zwart geworden door de aarde die in je natte veren blijft hangen." Nou, dat vond ik dus helemaal niet belangrijk en ik ging gewoon eten in het Tok-huis en daarna op stok.
wijlen Desiree met een kale plek van de veerluizen

Ik zag Daantje en Dirkje naar mij kijken en smoezen en giechelen, maar ook daarvan trok ik me niets aan. Laat ze maar lekker lol hebben, die twee, ik zat lekker met mijn ingespoten kuif te genieten van het niet meer zo jeukende gevoel op mijn kop. Ik hoopte dat ik nu van die nare beestjes verlost zou zijn, maar Wiske, die ook een beetje een kuifje heeft, kakelde dat het nog wel een paar keer zou moeten, dat inspuiten. Zij had het ook meegemaakt, niet bij haarzelf, haar kuif is te klein voor veerluizen, maar ze had het gezien bij Desiree, die nu al een tijdje niet meer leeft. Zij had een prachtige kuif zonder krulveren en dat schijnen die naarlingen helemaal geweldig te
de spuitbus tegen veerluizen

vinden. Desiree moest echt regelmatig bespoten worden en soms knipte ma Tok haar kuif heel kort om een eind te maken aan die kwelgeesten. Zou ze dat bij mij ook gaan doen, mijn kuif afknippen? Ik ben niet echt ijdel, maar dat zou ik toch wel een beetje erg vinden, dat moet er vreselijk uitzien, een Hollands kuifhoen zonder kuif, met alleen een paar korte sprietjes op haar kop. Maar zover is het gelukkig nog niet. Ik wacht het maar af, misschien is bij mij een paar keer spuiten wel genoeg. 
Ik hoorde dat er in Soestdijk een uitbraak is van bloedluizen. Nou, daar zal je mij dus voorlopig niet zien, ik heb wel genoeg aan één soort. Ma Tok is met een rigoureuze behandeling bezig, ze spuit hele spuitbussen leeg in alle kieren van
Trui wil weer broeden in Soestdijk

het nachthok en ze strooit poeder waar ze dood van gaan, die luizen. Het vervelende is dat Trui weer broeds is, zij gaat telkens in het nachthok liggen en als ma Tok daar net gespoten en gestrooid heeft is dat niet zo gezond voor haar. 
Ma Tok haalt Trui steeds uit het hok, maar die eigenwijze dame zit in no time weer op haar plekje. 
Nu heeft ma Tok het nachthok afgesloten, ik ben benieuwd hoe Truitje daarop gaat reageren. Misschien stoppen haar broedse neigingen wel, dat zou het beste zijn. 
Na de langste dag moet je eigenlijk niet meer broeden heb ik gehoord, maar daar trekt Trui zich niets van aan. Eigenwijze meid!

1 opmerking:

  1. Getver die rotluizen! Maar dat schort vind ik mooi. Die heb ik vorig jaar voor mn verjaardag gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen