vrijdag 4 november 2022

De tsaar en zijn dames


 Tsaar Nikolaas:

Ik moet u hoognodig iets vertellen. 
Het lijkt wel alsof ma Tok een beetje gek is geworden. 

de laatste 5 nieuwe kipjes
Ze zeggen wel eens: "hoe ouder hoe gekker," heb ik gehoord, nou dan ben ik bang dat ma Tok erg oud aan het worden is. Wat ik hiermee bedoel? Ik heb een tijdje geleden al tegen haar gekakeld dat zij veel te veel hennen verzamelt hier in de tuin. Ze denkt geloof ik dat zij mij daarmee een plezier doet. Goed, ik geef toe dat ik het prima vind om een beetje keus te hebben als ik een hen wil treden, maar zoveel keus hoeft nou ook weer niet. 
veel kippen in de tuin
Kijk toch eens: de hele tuin is vol als iedereen buiten scharrelt, er is geen rustig plekje meer over om eens na te denken als er een probleem op te lossen is. En dat is wel mijn taak, als er iets niet helemaal goed gaat wordt er van mij verwacht dat ik dat even regel; maar daarvoor heb ik dan wel een nadenk-plekje nodig. 
Wat zegt u? Is er vast nog wel zo'n plekje te vinden in de tuin? Wijst u
rustig plekje? Waar dan?

me dat dan maar eens aan, dan zal ik kijken of dat inderdaad een waardige plaats is voor een tsaar aan het hoofd van zijn land. 
En verder is er nog iets dat hoognodig rechtgezet moet worden. Wendy heeft u verteld dat ik een Grubbe baardkriel ben en daarin had zijn helemaal gelijk. Maar ze kakelde ook dat Grubbe een plaats is en dat klopt niet. 
Nee, Grubbe is een villa in België. Ik kom dus niet uit een "gat" zoals ze dat noemde, maar uit een villa! Het is maar dat u het weet. Een tsaar kan natuurlijk nooit uit een piepklein dorpje komen. 
En dan hebben we nog Amalia, één
Amalia is als eerste buiten

van de vijf nieuwe hennetjes. 
Zij is stapelverliefd op mij. Dat vind ik natuurlijk prima, maar nu is ze ook nogal jaloers aangelegd en ze zit telkens in de gaten te houden of ik naar andere hennetjes kijk. Belachelijk natuurlijk! Ik moet de hele familie bevruchten, dus ik kan het niet bij haar alleen houden. Nee, een monogame haan bestaat niet, of er moet maar één hen zijn in zijn gebied. Ik vind Amalia een leuk kippetje, maar haar twee zusjes zijn ook niet te versmaden, om van die prachtige Angelique en
mooie Zaza

Annemarie nog maar te zwijgen. 
Ja, wat dat betreft moet ik bekennen dat ma Tok wel smaak heeft als ze hennetjes voor mij uitzoekt. 
Yneke vind ik ook prachtig en Zaza... 
Maar Zaza wil niets van mij weten, die zit liever ergens bovenop om alles goed te kunnen zien. Je zou bijna denken dat zij hanig was, maar ze heeft toch ook eitjes gelegd in de zomer. 
Wel rare eitjes, groene notabene, maar toch wel echte eitjes, dus ze heeft bewezen een hennetje te zijn. 

U hebt inmiddels al wel begrepen dat de vijf A-tjes los lopen in de tuin. Ze slapen nog wel in het Loo, maar verder hebben ze de vrijheid gekregen. Dat is maar goed ook, ze waren het echt zat in die ren. 

En nu moet ik echt een plekje opzoeken om Amalia te ontlopen, want daar komt ze alweer aan. 

1 opmerking:

  1. Haha, die tsaar Nikolaas, hij heeft het maar zwaar! Wat een groot koninkrijk om over te heersen. Gelukkig is hij nog jong, hij redt het vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen