donderdag 3 november 2022

In memoriam: Nadine


 Ma Tok:

Nadine kwam uit haar eitje gekropen in 2010 als kuiken van Maria. 

Nadine als kuiken
Ze had een zusje, Nicole, maar dat bleek een Nico te zijn en hij verhuisde naar Hoogendoorn. 
Nadine heeft zelf nooit eitjes uitgebroed. 
Ze was een prachtige kip, zoals u kunt zien op de foto hierboven. 

Ze heeft veel meegemaakt hier in de tuin. 
Zo is ze verhuisd van Soestdijk, dat eerst het enige hok was, naar het Tok-huis, dat helemaal speciaal voor de kippenfamilie was aangepast. 
Ze deed mee aan de grapjes van Geertrui en Geertrui, toen die er nog waren en ook om Daantje en Dirkje kon ze smakelijk lachen.
Ze beleefde een hanenwisseling toen LazaRus was gestorven en tsaar Nikolaas zijn intrede deed en ze heeft heel veel kuikens zien komen en gaan. 

Geredde legkippen vond zij erg zielig en ze was telkens blij als er weer een paar waren opgeknapt door de ruimte en goede voeding in de Tok-tuin. 

De laatste tijd trok ze veel op met Odette, die nu de oudste is in de tuin.

oude Nadine in haar aparte hokje
Zij was al een poosje de oudste hen hier en de laatste tijd ging het niet zo best meer met haar. 
Ze kon op een dag niet meer lopen, ze steunde op haar vleugel om niet om te vallen. Ik heb haar toen een poosje apart gezet in een lekker warm hokje om haar poot rust te geven en met een verbandje erom heen kon zij na een aantal weken toch weer lopen, al ging dat niet snel meer. 
Ze ging weer op stok in het Tok-huis en scharrelde overdag lekker door de tuin. 

Nadine in de tuin
Maar op een avond miste ik haar bij de telling en ik zocht in de tuin, waar ik haar vond in de ren onder het nachthok van Soestdijk. 
Ze was erg zwak en ik had al een vermoeden dat dit haar einde zou zijn. 

De volgende morgen lag zij inderdaad dood in het Tok-huis, rustig overleden temidden van haar geliefde familie. 
Ik heb haar 's avonds begraven in de tuin, waar ze voor altijd zal blijven.
Ik ben blij dat ze nog een poosje lekker in de tuin heeft kunnen scharrelen voordat ze haar kopje neerlegde.

Vaarwel lieve mooie Nadine, rust zacht.

1 opmerking:

  1. Jammer hoor, afscheid te moeten nemen van zo'n mooie, lieve kip. Sterkte, ma Tok!

    BeantwoordenVerwijderen