vrijdag 30 december 2022

Wat nu weer? (2)


Zaza:

Er is echt iets heel raars aan de vleugel in de Tok-tuin. 

het legnest voordat het verdween
Yolanthe heeft vorige week al gekakeld over de verdwijningen die hier plaatsvinden, nou, ik zal u vertellen dat die nog niet voorbij zijn. 
Zo is er deze week een heel legnest verdwenen, u weet wel, zo'n groot geel ding. Het stond in de tuin en op een morgen was het er niet meer. Ma Tok keek vreemd op toen ze de poepjes-schraper en het blik op de grond zag liggen in plaats van op het nest. 
"Wat is dat nou weer?" zei ze en ze keek om het hoekje van de muur van het mensenhuis om te zien of het soms weggewaaid was. Dat was natuurlijk niet zo, dat hadden wij allang gezien. 
het Tok-huis is weer schoon
Ze krabde even achter haar oor, dat doen mensen soms als ze diep nadenken, maar dat hielp niet. Ze keek ons één voor één aan en vroeg of wij hier iets van wisten. We kakelden allemaal door elkaar dat wij het ook niet begrepen en dat zo'n nest toch veel te groot was om door ons verplaatst te zijn. Dat wist zij ook wel, maar ze wilde weten of één van ons iets had opgemerkt in de tuin dat al die rare verdwijningen zou kunnen verklaren. 
Hoofdschuddend ging ze haar werk doen, ze maakte het hele Tok-huis leeg met het herrie-monster en daarna kwam er schone bodembedekking in. De voersilo
de drinktoren nu weer gevuld

werd goed gevuld en de waterbak ook, de stokken werden schoon
geschrobd en weer opgehangen en ook de mestplanken kregen een beurt. Toen alles weer klaar was slaakte ze een zucht en zei: "Zo, ik hoop dat die gekkigheid nu over is." Ja, dat hoopten wij ook, maar helaas was er de volgende morgen alweer iets weg. 
Wat dat was? 
Het drinkwater uit onze drinktoren was helemaal op en niet omdat wij zoveel hadden gedronken, nee, we wilden juist allemaal gaan drinken, maar dat kon dus niet. 
Toen ma Tok binnenkwam om de deur open te zetten en haar werkzaamheden te beginnen keek ze raar op. "Hadden jullie zo'n dorst vannacht?" vroeg ze verbaasd. 
Het is eigenlijk onmogelijk om alles
Xena (links) en Xandra vinden het prima
als er in Soestdijk gedronken wordt

op te drinken met ons allen, dan zouden we allemaal bolrond zijn geweest van het water in onze buiken. 
Ze vulde de toren en zette hem neer; wij waren intussen al naar buiten gegaan om daar te drinken uit de bak in Soestdijk, die gelukkig nog vol was. Xandra en Xena vonden dat prima, zij begrijpen dat een kip niet lang zonder drinken kan en zij eten ook vaak bij ons in het Tok-huis. Al het eten en drinken in de Tok-tuin is voor iedereen, dat weten wij allemaal. 
de tsaar zit te brainstormen
Maar het raadsel bleef en de tsaar ging uit zichzelf al op zijn stille plekje zitten om te "brainstormen" zoals dat met een goed Nederlands woord heet. Hij heeft het raadsel nog niet opgelost, ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren. Ik ben zelf ook aan het nadenken en overal kijken of ik iets kan ontdekken en zo viel mij op dat ma Tok erg vaak in de buurt van Daantje was. Zou die ondeugd er iets mee te maken hebben en zou ma Tok haar daarom in de gaten houden? Ik nam me voor om dat ook te gaan doen, want dit kan niet zo doorgaan, het geeft veel te veel onrust, ik hoorde dat Yolanthe al bang was om zelf te verdwijnen, hahaha, nou als ik zou verdwijnen zou ik meteen weten waar al die dingen zijn gebleven, dus ik bied me aan om als lokaas te dienen. Kom maar op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten