dinsdag 31 januari 2023

In memoriam: Annemarie

Ma Tok:

Annemarie kwam bij ons in de Tok-tuin in september 2022 samen met Angelique, Amalia, Alexia en Ariane. 

Annemarie bij Hoogendoorn
Ik had de vijf hennetjes gezien bij Hoogendoorn, waar ze in een hok rondscharrelden tot ze een nieuw onderkomen zouden hebben gevonden. 
Sommige van deze kipjes hadden een ringetje om hun poot, waardoor hun leeftijd kon worden bepaald; op zo'n ringetje staat namelijk hun jaar van uitkomen. Bij Annemarie was dat niet het geval, zodat ik niet wist hoe oud ze was. 
Bij Hoogendoorn kon niemand me daarover iets vertellen, ook
Annemarie in de ziekenboeg

wisten ze niet waar deze kipjes vandaan kwamen. 
Annemarie zat in een ander hok dan de overige A's, die bij elkaar verbleven. 
Ik nam ze alle vijf mee, omdat ik niet één hennetje alleen achter wilde laten blijven. 
Annemarie was de eerste die ziek werd en naar het mensenhuis verhuisde, waar ik haar verpleegde tot ze weer gezond was. 
Daarna had ze het duidelijk naar haar zin in de tuin, maar na een poosje begon ze mank te lopen en wilde ze niet meer naar buiten. 
Pa Tok, die intussen voor de familie zorgde, maakte zich ongerust over haar, hij gaf haar telkens lekkere
Annemarie komt de ren uit
hapjes, maar toen ik weer bij de kippen kwam voelde ik dat ze desondanks broodmager was. 
Ik zette haar apart in een hokje met vloerverwarming, ze at lekker van de meelwormpjes en het eivoer, maar na een paar dagen lag ze toch levenloos in het hok. 
Ik heb haar begraven in de Tok-tuin, waar ze toch nog een goede tijd heeft gehad, al was die niet lang. We zullen nooit weten hoe oud ze is geworden.

Rust zacht, lief kipje, we zullen je niet vergeten.

 

1 opmerking:

  1. Jammer hoor, Annemarie was een mooi kipje. Maar misschien was ze al oud, dat zou kunnen. Gelukkig heeft ze haar leven afgesloten i n een mooie tuin met fijne vriendinnen.

    BeantwoordenVerwijderen