vrijdag 24 maart 2023

Rasgenoten


Zaza:

Het is alweer een tijdje geleden dat wij hier allemaal dachten dat de winter voorbij was. 

eitjes in het Loo, ook groene van Zaza
Nou, dat hebben we geweten. 
Er kwam nog een hoop kou en zelfs natte sneeuw. 
Wat een teleurstelling! 
Maar nu is het toch eindelijk wat warmer aan het worden. Niet dat het nu al lekker is om buiten in de zon te zitten, daarvoor regent het nog teveel, maar toch... volgens mij is de lente nu echt in aantocht. En dus zijn wij met ons allen weer eitjes aan het leggen. Ma Tok keek op een ochtend in het Loo, waar ze al een poosje niet meer geweest was omdat de tuin zo modderig was door de regen. Tot haar vreugde zag ze daar een heleboel eitjes liggen. Niet alleen van de studenten van Odette, nee, ik ga er ook regelmatig naartoe, ik vind het een
Yneke, één van de studentes, gaat naar college

prettige legplaats, het is er altijd rustig, behalve dan tijdens de lessen, zal ik maar zeggen. Dan ga ik daar niet naar binnen, ik wil professor Odette niet storen. 
Er lagen daar dus ook groene eitjes. Ma Tok liet zo'n ei van mij zien aan haar kleinkuikens, die het "cool" vonden. Daar werd ik helemaal een beetje warm van. Natuurlijk zijn mijn eieren best bijzonder, maar als je dat dan bevestigd hoort worden is het toch extra mooi. 
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als er nog een hen van mijn ras hier bij de familie Tok zou komen, maar ik durf dat niet te vragen aan ma Tok. Zij heeft namelijk pas gezegd dat ze de familie wel groot genoeg vindt zo. 
Araucana's, net binnen gekomen bij mevrouw Angelique
Ons voer is veel duurder geworden en dat merkt zij in haar portemonnee zei ze toen ze weer eens een grote voorraad had gehaald bij Hoogendoorn. 
Nee, er kwamen deze keer geen nieuwe kipjes mee terug, pa Tok was mee geweest, dus ze had zich ingehouden. Ze was niet eens gaan kijken bij de kippenhokken daar, anders zou ze maar in de verleiding komen. 
Quinoa is broeds, ze zit de hele dag in het Tok-huis en iedereen legt haar eitje nu bij haar in de buurt, zodat zij ze gemakkelijk onder zich kan schuiven met haar snavel. Helaas voor haar heeft ma Tok dat door, ze haalt elke avond de eitjes onder Quinoa vandaan. 
Araucana haan (foto Aad Rijs)
Ik vind dat goed, want anders zou de familie toch nog weer groter worden zonder dat er nieuwe Araucana's bij kwamen. 
Wat Araucana's zijn? 
Weet u dat niet? 
Kijkt u dan maar eens goed naar de hoofdpersonen van deze verhaaltjes, die u aan de rechterkant van deze pagina kunt vinden. Als u daar een foto van mij ziet kunt u daaronder de naam van mijn ras zien staan. 
Begrijpt u me nu? 
En omdat ik nooit een eitje in de buurt van Quinoa leg is er ook geen kans dat er een kuiken van mijn ras zou uitkomen. Bovendien is daar een Araucana haan voor nodig en die loopt hier niet rond. Nee, ik zie het somber in wat dat betreft. 
Maar verder heb ik het hier prima naar mijn zin, dus u hoort mij niet klagen.

droom van Zaza: zij met een Araucana haan samen in een hok (foto Aad Rijs)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten