vrijdag 3 maart 2023

De stoute slang


Willeke:

Angelique heeft verteld over onze filosofie lessen. 

een ei kan zomaar gelegd moeten worden
Ik ben ook één van de gelukkigen die daaraan mag deelnemen. Het is echt leerzaam en toch ook gezellig. Het komt wel eens voor dat één van de studentes een eitje moet leggen tijdens de les, dat gaat natuurlijk gewoon door. Odette vindt dat prima, ze kakelt dat de hen in kwestie gewoon moet doen wat ze moet doen. Ma Tok kijkt nu en dan in het Loo of er eitjes liggen; ze doet dat niet elke dag omdat het weer een modderboel is in de tuin en ze door die blubber moet lopen om bij het Loo te komen. Ze heeft dan wel grote laarzen aan, maar fijn vindt ze het niet. 
grote en heel grote laars
Pas zag ik dat ze één gewone en één heel grote laars aan had. Waarom dat zo was? Ze was met de  waterslang bezig geweest de mat voor de deur van het mensenhuis schoon te spoelen. Dat dat nodig was had ik al gezien, die mat zat helemaal vol met modder. Als je daar je voeten op zou vegen zouden ze eerder viezer worden dan schoner. 
Ma Tok was dus lekker bezig met die mat toen de slang het op zijn heupen kreeg en zich plotseling omdraaide. Dat doet die slang wel
de slang in ruststand

vaker, ik denk dat hij het lollig vindt om iemand nat te spuiten. 
Enfin, de slang draaide zich zo dat hij recht in één van de laarzen van ma Tok spoot. Ma Tok was daar niet blij mee en dat hoorden wij. Ze zei een paar onparlementaire woorden en ging toen de laars leeggieten. Dat was een grappig gezicht, er kwam een hele sloot water uit. Ma Tok liep mopperend het mensenhuis binnen en ze bekeek de schade. Ja hoor, niet alleen haar sok en haar voet waren drijfnat, de onderkant van haar broekspijp droop ook. Toen ze na een poosje weer terug kwam in de tuin had ze een andere broek aan, andere sokken en ze stapte in één van de laarzen van pa
Xandra durft te lachen om ma Tok

Tok, die groter zijn dan die van haar zelf. Xandra, die het hele gedoe had gezien durfde eerst niet te lachen, maar toen wij allemaal begonnen te schateren deed ze ook mee. Ma Tok keek ons aan en toen kon zij ook haar gezicht niet meer in de plooi houden, al was ze nog steeds een beetje boos op de slang. 
De dagen die volgden op deze gebeurtenis liep ma Tok op de grote laarzen van pa Tok, die ze toch niet nodig had. Ik weet niet of haar eigen laars inmiddels droog is, ik denk dat dat wel even zal duren omdat het nogal koud is buiten en als het vriest droogt het water niet, dan bevriest het en als het dan weer wat warmer is wordt het weer water. 
Willeke in het Tok-huis in de avond
Ik denk dat ma Tok de natte laars beter even binnen kan zetten om te drogen, maar dat zal ze zelf na een tijdje ook wel bedenken. 
Goed, wij zitten ondertussen dus hoog en droog in het Loo naar Odette te luisteren en vragen te stellen. Ik denk dat wij erg wijs gaan worden en dat één van ons Odette straks kan opvolgen. 
Wie dat zal zijn? Dat is nog niet duidelijk, ik denk dat Odette over een poosje iemand zal aanwijzen, maar ik hoop dat dat nog lang gaat duren en dat wij nog veel van haar mogen leren.

1 opmerking: