vrijdag 7 april 2023

Zaza is woest!


 Zaza:

Ik ben boos, heel erg boos; je zou kunnen zeggen dat ik woedend ben!
Op ma Tok. 
Weet u waarom? 

in de grote kist
Omdat ze had gezegd dat ze de familie Tok wel groot genoeg vond en dat er daarom geen nieuwe kipjes bij zouden komen. 
En wat gebeurde er afgelopen maandag? 
Juist ja, er kwam een vreemde man zomaar onze tuin in. Met een soort kist. Een grote. 
Ma Tok liep snel naar het Loo en deed de deur van de ren dicht en de deurtjes van het Loo open. De man deed de kist open en haalde daar iets uit. Nou ja, iets, iemand kun je beter zeggen. Een bruine hen kwam tevoorschijn. Hij gaf haar aan ma Tok, die haar in het Loo zette. 
Ik ging natuurlijk meteen kijken, maar ik zag niks meer omdat de deurtjes weer dicht waren. Ik hoorde wel een heel zacht getok uit het Loo komen. 
de ren, hier met de deur open, die toegang geeft tot het Loo
Ik keek naar ma Tok, maar die praatte met de man en ze bracht hem naar de uitgang van de tuin, zodat hij via de poort weer kon vertrekken met zijn, nu lege, kist. Ik keek nog een keer naar de ren, die dicht was en bleef. Waar moest ik nu mijn prachtige groene eitjes leggen? Het Loo was voor mij niet meer te bereiken en dat was mijn favoriete legplaats. Had ma Tok daar wel aan gedacht toen ze die deur dicht deed? Vast niet! 
Dus ik ging naar haar toe en liet een flink getok horen. Ze keek naar me en wat ze toen zei, ik geloofde mijn oren niet! 
"Tja, Zaza, dat is nu ook wat. Nu moet je maar even je eitjes ergens
Angelique kijkt verbaasd naar de boze Zaza

anders leggen tot Brigitte gewend is en naar buiten mag." 
Wááát? Ik moest uitwijken voor "Brigitte", wie dat dan ook was? 
Ik keek ma Tok boos aan en liep naar Yneke en Angelique, die ook stonden te kijken naar het afgesloten Loo, waar zij elke dag college volgden van professor Odette. De professor keek naar mij en haalde haar vleugels op. "Wat vind jij daar nu van?" vroeg ik haar, "waar moet jij nu je lessen geven?" "Ik denk dat het even vakantie is voor mijn studenten," kakelde ze rustig, "en dat komt goed uit nu Willeke ziek is." Ja, zo kon je het ook bekijken, maar ik ben nu eenmaal niet zo meegaand dus ik was behoorlijk kwaad. 
Ma Tok had ondertussen eten in de
Brigitte blijft in het nachthok van het Loo

piktafel gedaan en een drinkton
met water in de ren gezet, maar "Brigitte" bleef in het nachthok zitten. Ma Tok ging ijskoud weer naar binnen, het mensenhuis in en ik had het nakijken. 
De tsaar kwam bij ons staan. Hij had nog niet helemaal in de gaten wat er was gebeurd en hij kwam aan ons vragen wat er aan de vleugel was en waarom ik zo boos keek. Ik kakelde dat de ren naar het Loo dicht was en dat ma Tok zich niet aan haar eigen woord had gehouden. Omdat Nikolaas zag dat ik bijna ontplofte van boosheid vroeg hij aan Odette of zij wist waarom het Loo was afgesloten. Odette legde rustig uit dat ma Tok net een nieuwe kip daarbinnen had gezet en dat die eerst moest wennen, zoals dat met alle nieuwelingen hier gebeurt. 
Nikolaas kijkt omhoog om een glimp op te vangen van Brigitte
"Is ze mooi?" vroeg de tsaar. 
Toen kon ik het niet meer aanhoren, ik rende weg om iets kapot te trappen. Gelukkig zag ik een stuk hout liggen en ik gaf er een flinke schop tegen. Helaas gaf het niet mee en ik bezeerde mijn poot behoorlijk. U begrijpt: nu was ik pas echt woedend! 
Hoe dit verder ging hoort u een volgende keer, ik moet nu eerst even bijkomen van alle emoties.

3 opmerkingen:

  1. Je weet er weer een spannend verhaal van te maken😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig hè Zaza, om te delen. Maar wie weet kring je er een lieve vriendin bij!

    BeantwoordenVerwijderen