vrijdag 26 april 2024

Grote schoonmaak


Xena: 

Ma Tok heeft ons huis schoongemaakt en daarmee bedoel ik nu het Tok-huis, waar ik ook woon bij de kleintjes.

maar 1 stok en 1 mestplank
Ze heeft meteen wat veranderingen aangebracht. Zo is er nu nog maar één stok en één mestplank op de bovenverdieping. Ze heeft dat gedaan omdat er nu veel minder kippen in het huis slapen. Zij hoeft er dan niet bij te klimmen om onze plank en stok achterin het huis schoon te maken en het is voor ons ook prettig dat we nu een ruime plek hebben om te liggen als we een ei willen leggen. 
Ik heb nog geen ei gelegd sinds Xandra's dood, ik denk dat mijn lichaam dat eerst moet verwerken voordat het weer aan eieren maken toe kan komen. 
Soestdijk, waar Xandra is overleden, heeft ook een schoonmaakbeurt gehad. Daar ben ik blij om, het rook nog altijd naar haar bloed en dat is nu weg. 
lekker veel ruimte achter de stok en mestplank
Ik zag een paar van de kleintjes alweer het nachthok van Soestdijk binnen gaan en later haalde ma Tok er een eitje uit. Het is goed dat dat hok weer gebruikt wordt, misschien dat ma Tok er nog een keer geredde legkippen in gaat houden heeft ze me toevertrouwd, maar dat doet ze pas als ze weer terug is van het reisje dat ze binnenkort gaat maken. 
Nee, ze gaat nu niet zo ver als de vorige keer en ze blijft ook niet zo lang weg. Er komt wel weer iemand in haar huis wonen om voor de katten te zorgen. En voor ons natuurlijk ook. 
De nieuwe dierenverzorgster is al komen kennis maken hier in de tuin, ze keek aandachtig toe hoe ma Tok alles deed hier. Dat komt wel goed denk ik. Dat moet ook wel, want ma Tok gaat al heel snel weg.

de 2 kuikentjes van mevrouw Angelique

Bij mevrouw Angelique zijn twee kleine kuikentjes uit hun eitjes gekropen, ma Tok kreeg foto's doorgestuurd. 
Zien ze er niet schattig uit? 
Ma Tok wil niet dat er dit jaar wordt gebroed in de Tok-tuin, maar ik zag haar twijfelen toen ze die foto's bekeek. 
Gelukkig is er nog niemand broeds, want als er weer kipjes bijkomen moet die tweede stok er weer bij in ons huis en het is nu net zo lekker ruim. 

Ma Tok heeft ook een zachte landingsbaan gemaakt voor mij. 
Dat was nodig omdat ik nu en dan heel hard op de grond terechtkom als ik de trap naar beneden afga in de morgen. 
de landingsbaan voor Xena
Hoe het er nu uitziet? Kijkt u maar op de foto, dan begrijpt u het wel. Mooi hè? Helemaal voor mij alleen. 

Yolanthe, het kipje dat zich niet zo lekker voelde, loopt weer meer door de tuin te scharrelen dan vorige week, ik hoop dat zij het gaat redden. Ze was altijd zo parmantig, dan is het extra naar als ze opeens zo sloom is en het liefst in ons huis blijft zitten. We hebben de hele week vitamientjeswater gekregen, tot verdriet van Quinoa, die blijft mopperen dat ze dat niet lekker vindt. "Nou, dan drink je toch niet," kakelde Odette en daar kon ze het mee doen. 

Ma Tok: de komende weken zult u het weer even zonder verhaaltjes over de familie Tok moeten doen, als ik weer op het nest ben zullen ze me vast veel te vertellen hebben.

3 opmerkingen:

  1. Fijne reis, ma Tok! De kipjes blijven goed verzorgd achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede reis Ina geniet er van!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ga lekker luieren en kuieren☀️☀️🥂

    BeantwoordenVerwijderen