vrijdag 16 augustus 2024

Gesloten landingsbaan


Xena:

Weet u nog dat ma Tok voor mij een landingsbaan had gemaakt? 

het kussen onderaan de trap
Met een groot kussen onderaan de lange trap? 
Ze heeft dat kussen weggegooid toen ze het Tok-huis ging schoonmaken, ze was bang dat het vol met luizen zou zitten. Dus nu moest er iets anders worden bedacht om mij veilig naar beneden te laten gaan. 
En dat is gelukt! 
Wilt u weten hoe? 
Dan ga ik dat nu vertellen. 
Er zit, naast de drie raampjes in het huis, een deurtje. Dat was mij nog nooit opgevallen, maar toen ma Tok het in de ochtend open zette zag ik dat daar een uitgang was. Ik ging meteen kijken of ik daarlangs naar beneden zou kunnen komen en wat
het platformpje bovenaan de buitentrap

denkt u? Als je uit dat deurtje stapt val je niet meteen naar beneden, nee, er is eerst een soort platformpje en daaraan vast zit ook een lange trap, waarlangs je rechtstreeks de tuin in kunt komen. Dát was geweldig, dat ik dat niet eerder heb geweten! Ik ging door het deurtje naar buiten en nam plaats op het platform, dat wel een beetje klein was voor mij; voor de kleine kipjes is het prima, maar ik heb nogal grote voeten en die pasten er maar net op. Maar dat gaf niet, want ik kon heel gemakkelijk van die lange trap affladderen, onderaan is geen harde steen maar zachte tuingrond.
Nu zet ma Tok elke ochtend het deurtje voor mij open, zodat ik niet meer via de trap in het huis naar
de lange buitentrap

beneden hoef te roetsjen. 
Naar boven ga ik wel op de oude manier, dat wil zeggen: langs de trap in het huis. Omhoog is makkelijker dan naar beneden, dus dat gaat best. 
Waarom ik in de avond niet ook langs de buitentrap en door het kleine deurtje ga? 
Omdat ma Tok dat deurtje altijd meteen achter mij sluit als ik naar buiten ben gegaan. 
Ik vroeg haar waarom ze dat deed en ze zei dat ze bang was dat ze anders in de avond zou vergeten het dicht te doen, dat was al een keer gebeurd toen ik hier nog niet woonde. En dat is op zich niet zo erg, in de zomer kunnen wij best met een open deurtje slapen, maar in de ochtend ziet de tsaar licht naar binnen komen door dat deurtje en dan gaat hij daar op het platform keihard zitten kraaien. Dat was ook al een keer gebeurd en toen was de buurvrouw boos geworden omdat dat niet volgens de afspraak met ma Tok was. Daar had ze natuurlijk gelijk in en ma Tok zorgt nu dus dat ze het niet meer vergeet door het meteen na mijn afdaling weer te sluiten. 
vieze ramen
Hebt u gezien dat de ramen van ons huis heel vies zijn? 
Ik maakte ma Tok daarop opmerkzaam en ze had haar antwoord al klaar. Ze zei dat ze die expres niet schoonmaakte, zodat er minder licht door naar binnen kan komen; als de tsaar ook maar ergens licht ziet begint hij direct te kraaien, dus dat voorkomt ze op deze manier. 
Ik persoonlijk denk dat het een smoes is, ze heeft gewoon geen zin om de ruiten schoon te maken, maar ik stoor me er niet echt aan. Het valt me gewoon een beetje van haar tegen dat ze dat niet eerlijk zegt. Of zou het toch de waarheid zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten