vrijdag 23 augustus 2024

Slaapplekken


Yneke:

Ik slaap niet meer in het Tok-huis.
Yneke broedt in Soestdijk
Eerst ging ik in het Loo zitten, omdat daar een mooi eitje lag, dat ik wel wilde uitbroeden. Maar ma Tok wil nog steeds niet dat er hier kuikens komen, dus ze zette me elke avond in het huis naast Yolanthe, op de grote voorraadton. En 's morgens rende ik weer naar het Loo, maar dan had ma Tok het eitje al weggehaald, zodat ik daar voor niks zat. Toen dat een paar dagen zo was gegaan en er geen nieuwe eitjes in het Loo kwamen ging ik eens kijken in Soestdijk, waar ik net een luid getok had gehoord. Ik begreep dat Clasien daar één van haar mooie
mooi groot bruin ei van Clasien

grote bruine eieren had gelegd, dus toen zij naar buiten kwam ging ik daar naar binnen. Ik hield dat ei de hele verdere dag warm, ik hoopte dat ma Tok me hier niet zou zoeken. Maar natuurlijk kwam ze, nadat ze bot had gevangen in het Loo, in Soestdijk kijken en zag ze me zitten. 
"Ach meisje toch," zei ze en ze zette me weer naast Yolanthe. 
De volgende morgen rende ik weer naar Soestdijk, maar daar lag geen ei meer, ook geen nieuw. Teleurgesteld liep ik door de tuin en die avond ging ik weer op mijn plekje in het nachthok van het paleis zitten, al lag er geen ei. 
Ma Tok voelde onder mij en toen ze
Angelique en Wendy vroeg in de tuin

niets voelde liet ze mij die nacht lekker zitten. Zo, die strijd had ik tenminste gewonnen. 
De volgende morgen hoorde ik Angelique, Wendy en Ariane, die tegenwoordig ook in de struik slaapt, door de tuin scharrelen. Ik ging bij hen kijken en ze begroetten me uitbundig. Zo gaat het nu al de hele week, ik slaap in Soestdijk en overdag zit ik er ook vaak. Als Clasien haar ei komt leggen schuif ik even op, zodat zij op haar favoriete plekje kan gaan zitten, om, als ze klaar is, haar ei lekker warm te houden. 
Natuurlijk komt er nooit een kuiken uit dat ei, omdat ma Tok het elke dag weghaalt, maar ik doe in elk geval mijn best. 
Ariane slaapt ook in de struik
Door mijn actie heb ik ook iets ontdekt. Ariane, die nu in de struik slaapt met Angelique en Wendy, is 's morgens dus vroeg in de tuin, als de deur van het Tok-huis nog dicht is. Ik ben ook steeds vroeg buiten, als er geen ei ligt in Soestdijk kan ik net zo goed lekker gaan scharrelen als de anderen er nog niet zijn. 
En weet u wat er gebeurt? 
Ariane is aan het oefenen om te kraaien! Het klinkt nog voor geen meter, maar ze heeft er zoveel lol in dat wij, Angelique, Wendy en ik, haar lekker haar gang laten gaan. Het klinkt steeds beter, maar nog niet alsof er een haan bezig is. 
Ik vroeg haar waarom ze het doet en ze kakelde dat zij het altijd al had gewild, maar dat Amalia het had verboden. 
Amalia zaliger

Als ik zie hoe geweldig ze het vindt zou ik bijna denken dat het misschien nog ergens goed voor is geweest dat Amalia is vermoord. 
Ik vroeg Ariane hoe zij daarover dacht en toen hoorde ik dat zij met diezelfde vraag worstelde en dat zij er graag over wilde kakelen met Odette en de anderen van de filosofie-club. 
Dat lijkt mij een prima idee en ik ga aan Odette voorstellen om Ariane ook mee te laten doen met de colleges.
Nog even en de hele familie Tok wordt filosoof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten