vrijdag 11 oktober 2024

In memoriam: Trui


Ma Tok:

Trui kwam samen met haar zusje Trees bij ons wonen in 2020.

LazaRus maakt kennis met Trui en Trees
Ze hadden eerst bij meneer Kees en mevrouw Truus gewoond, maar hun buren vonden dat ze teveel herrie maakten, waarop mevrouw Truus mij vroeg of de beide mooie hennen bij de familie Tok mochten intrekken. 
En natuurlijk mocht dat, ze waren van harte welkom.

Meneer Kees had een prachtig hok voor hen getimmerd, dat hok paste hij aan voor de Tok-tuin, waar het nog steeds staat, het heet "het Loo" omdat het in de struiken staat.

Trui en Trees pasten zich prima aan in de tuin. 



de tsaar met Trui en Trees
Ze maakten de dood van LazaRus mee en de komst van tsaar Nikolaas.

In 2020 lag Trees plotseling dood in Soestdijk, waar de zusjes toen woonden. 
Omdat ik het naar vond dat Trui alleen in dat hok zou slapen zette ik haar bij de anderen in het Tok-huis, waar ze meteen werd geaccepteerd omdat ze al bekend was van het samen scharrelen in de tuin. 

De tsaar had vanaf het begin al een oogje op de mooie Trui. 

Trui tijdens een van haar broedpogingen

Trui heeft diverse broedpogingen gedaan, maar ze heeft nooit kuikens gekregen, hoe graag ze dat ook wilde. 

Ze heeft het fijn gehad in de tuin, tot het einde aan toe. 
Ik heb niet gemerkt dat ze ziek was, het moet heel snel zijn gegaan, gisterenavond zat ze nog rustig op de stok te slapen toen ik het Tok-huis kwam sluiten en vanochtend lag ze levenloos onderaan de trap.


Ik heb haar begraven in de tuin, waar zij bijna haar hele leven heeft gewoond.


Vaarwel mooie lieve kip, we zullen je niet vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten