vrijdag 11 oktober 2024

Uitgedunde harem

Tsaar Nikolaas:

Mijn harem is flink aan het uitdunnen de laatste tijd.

Zaza rent door de tuin op haar lange benen
Na Odette overleed Ariane en vlak daarna ging Clasien hemelen. En toen verdween Yolanthe in de ziekenboeg waar ze ook niet meer uit terugkeerde in de tuin. En toen was Trui er niet meer.
En nu maakt ma Tok maakt zich ook nog een beetje zorgen over Zaza, die al een hele tijd geen eieren meer legt. 
Hoe ze dat weet? Zaza legt groene eieren en de eitjes die er wel liggen zijn lichtbruin en wit. 
Het komt niet door de rui denk ik, want die was nog lang niet begonnen toen Zaza stopte met haar productie. Zaza loopt, of liever: rent nog altijd door de tuin, ze ziet er niet ziek uit, dus het is wel een beetje vreemd. 
Zou ze nu al uitgelegd zijn? 
de tsaar als kuiken bij mevrouw Angelique
Ma Tok heeft deze vraag voorgelegd aan haar vriendin in het oosten van het land, die weet bijna alles van kippen en ook van een heleboel andere dieren. Ik ken haar ook, die vriendin, ik ben bij haar uit mijn eitje gekropen en zij heeft mij overgedragen aan ma Tok. Dat is al heel wat jaartjes geleden, toen was ik nog een haantje zonder harem. Dat kan ik me nu bijna niet meer voorstellen. Maar die vriendin dus, die was niet thuis op dat ogenblik, ze was in een ver koud land naar paarden aan het kijken. Dus is er nog geen antwoord. 
de tsaar voor het eerst in het Tok-huis in 2019
Als Zaza ook maar niet ziek is, ik moet er niet aan denken hoe weinig hennen ik dan nog over zou hebben. Straks ben ik weer een haan zonder harem. 
Ma Tok zegt dat er een virus heerst in de familie Tok en dat daar niets aan te doen is. Alleen de allersterksten overleven het, maar dat nare virus komt telkens terug. Als ik het maar niet krijg, ik ben nu en dan ook verkouden, maar bij mij gaat het telkens weer over. Dat komt vast doordat ik tot de allersterksten behoor. 
de Geertruitjes

Dat stomme virus is ook de reden dat ma Tok niet wil dat er gebroed wordt, dan krijgen de kuikens het ook en dat zou helemaal vreselijk zijn. 
Om de moed er een beetje in te houden ben ik aan het nadenken over iets grappigs, maar er wil me niets te binnen schieten. Was Geertrui er nog maar, of Daantje en Dirkje, die konden altijd zomaar iets geks uit de lucht plukken. 
Wie zou er in aanmerking komen voor een geintje? 
Laat ik maar dicht bij huis beginnen met mijn dochter Quinoa, daar komt ze net aan. 
"Quinoa, meisje, je moet me even helpen. Ik vind dat het tijd is om een beetje vrolijkheid terug te brengen hier in de tuin. Heb jij een lollig idee?" 
Quinoa is niet in de stemming voor een geintje
Quinoa keek me verbaasd aan. 
"Ik ben net mijn moeder verloren, denk je dat ik daarvoor in de stemming ben?" vroeg ze. 
En ja, dat had ik kunnen weten, zij was nogal op haar moeder gesteld geweest.
"Weet je dan iemand die wel in de stemming is?" probeerde ik, maar ze liep al weg en keek niet meer om. 
Ja, hallo zeg, ik ben ook vijf van mijn hennen kwijtgeraakt, hoe denkt ze dat ik me voel? 
Nu ga ik zelf maar broeden op een idee, u hoort nog wel een keer of het gelukt is. 
Ik ga eerst een rustig plekje zoeken om na te kunnen denken, anders komt er helemaal niets van. En het is hard nodig, want het is hier maar een droevige boel in de tuin. 
En dan is het ook nog herfst geworden, dat helpt ook niet mee.

1 opmerking:

  1. Inderdaad geen vrolijke berichten. En maar snel hopen op positief nieuws. Sterkte😔

    BeantwoordenVerwijderen