vrijdag 11 oktober 2024

In memoriam: Yolanthe


Ma Tok:

Yolanthe kwam bij ons in de Tok-tuin wonen samen met haar zusje Yneke en vriendin Zaza.

v.l.n.r.: Yneke, Zaza en Yolanthe
Ik had de twee Watermaalse baardkrielen opgehaald bij mevrouw Angelique en ik kreeg Zaza met een strik om haar nekje cadeau van haar. 

Ze kwamen bij meneer Aad vandaan, die hen alle drie had opgefokt. 

De drie kipjes kwamen eerst in het Loo te wonen, maar toen ze na korte tijd gewend waren verhuisden ze naar het Tok-huis, waar ze samen met de andere leden van de familie Tok gingen slapen. 

samen slapen op de voerton

Yneke en Yolanthe sliepen altijd samen op de grote voorraadton, waar het voer in wordt bewaard. 

Yolanthe was een rustig kipje, dat vooral optrok met haar zusje Yneke. 

Gisteren zag ik dat ze niet op de voerton zat, maar op de grond. 
Ik pakte haar op en zag dat haar kopje in een vreemde stand stond. 

Toen wist ik meteen hoe laat het was, dit was Marekse verlamming,
Yolanthe in het ziekenhokje

die zorgt ervoor dat de nek van de kip verdraait, zodat ze niet meer kan eten. 
Ze sterft dan een langzame pijnlijke hongerdood. 

Dat wilde ik Yolanthe niet aandoen, ik zette haar in het ziekenhokje en de volgende ochtend maakte ik een afspraak bij de dierenarts, die haar liet inslapen. 

Ik heb haar begraven in de Tok-tuin waar ze gelukkig is geweest met haar zusje en de andere familieleden.

Vaarwel mooi lief hennetje, we zullen je nooit vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten