vrijdag 13 mei 2022

Broeden zonder succes


Babette:

U vraagt zich vast af of ik nog steeds in mijn broedhokje zit op mijn ene overgebleven eitje. 

leeg broedhokje Noordeinde
Ik heb er meer dan drie weken gezeten om het eitje warm te houden, ma Tok kwam telkens bij mij kijken of het nog wel goed met mij ging en natuurlijk luisterde zij ook steeds even aan het ei, waar zij toch zo duidelijk een kuiken in wording in had gezien met haar schouwlampje. Omdat ze dacht dat het eitje niet meer ging uitkomen probeerde zij aan bijna uitgebroede eitjes uit een broedmachine te komen, of aan eendagskuikens, waar ik dan voor zou kunnen zorgen, maar dat lukte allemaal niet. 
Babette neemt een zandbad
Toen er op zaterdag nog steeds niets te horen was in het eitje vond zij dat ik genoeg mijn best had gedaan. Ze haalde het ei weg en tilde mij voorzichtig van het nest. Ze zei dat ik weer lekker in de tuin mocht gaan rondscharrelen en dat er nog wel eens een kans zou komen om te broeden. Ze zette me op de grond en toen merkte ik pas wat ik al die tijd had gemist. Ik liep eerst nog een beetje te waggelen omdat ik zo lang had stilgezeten, maar al gauw had ik de slag weer te
Barbara

pakken en rende ik naar de aarde achterin de Tok-tuin, waar ik een heerlijk zandbad nam. 
Wat was dát fijn! 
Ma Tok liet de anderen uit het Tok-huis, zij gingen wormpjes en groenvoer eten, dat ma Tok voor ons had gestrooid. Toen ik uitgebadderd was keek ik of ze nog wat voor mij hadden overgelaten en ja hoor: mijn beste vriendin Barbara stond de wacht te houden bij een paar wormpjes en wat groente. Wat waren wij blij elkaar weer te begroeten! Samen scharrelden we de hele dag door de tuin en 's avonds gingen we het Tok-huis in om te slapen. Zó gezellig om weer met z'n allen op de stokken te zitten kwebbelen tot ma Tok de deur dicht kwam doen.
Trijntje is weer helemaal beter

Ze zei tegen mij dat ze blij was dat ik mijn plekje weer gevonden had en zo was er een einde gekomen aan mijn broed-avontuur. 

Ik hoorde dat Pippa al een hele poos in het mensenhuis woonde omdat ze ziek was en dat ze daar nu nog steeds verblijft en dat Trijntje daar ook een tijdje binnen had gezeten in een hok naast dat van Pippa. Trijn is weer helemaal beter geworden. Zij slaapt niet bij ons in het Tok-huis, zij woont met haar vriendin Sandra in Soestdijk, waar zij nu ook weer is. 
Floortje met Victoria en Valentina in de grote ren
Vreemd dat die dingen allemaal zijn gebeurd zonder dat ik het in de gaten had. Dat is het gevolg van broeds zijn en je afsluiten van het wereldnieuws in de tuin. Maar nu hoor ik er weer helemaal bij en ik ben niet meer verdrietig dat er geen kuiken uit mijn ei is gekomen. 
Zo gaat het nu eenmaal in het leven. 
De kuikens van Floortje zijn intussen al heel groot geworden, ze zijn allebei prachtig! Ze zitten al in de grote ren. Ik hoop dat het hennetjes zijn, dan mogen ze voor altijd in de Tok-tuin blijven wonen. 
En er is nog een nieuwtje, maar dat blijft nog even geheim.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten