dinsdag 17 mei 2022

In memoriam: Pippa


Pippa kroop uit haar eitje in 2010 hier in de Tok-tuin. 
Ze heeft haar hele leven in deze tuin gewoond tot ze in 2022 helaas niet verder kon. 

LazaRus Tok
Ze was een dochter van LazaRus, die in haar tijd zijn stempel drukte op de familie Tok. Haar broedmoeder was Martha.
Pippa was vaak broeds en ze heeft heel wat kuikens uitgebroed en opgevoed. 
Zo is Xara een dochter van haar en Zorro was haar zoon. 
Daantje en Dirkje kwamen in 2017, samen met drie haantjes, die naar Hoogendoorn verhuisden toen zij te hard begonnen te kraaien (en hun zusjes teveel te pesten). Daantje en Dirkje kwamen, tot grote ergernis van Pippa, onder de invloed van Geertrui, die hen leerde plat Leids te kakelen en grappen uit te halen. 
In 2018 kwam Hannah samen met een haantje en in 2020 Lisa en Linda, ook met een haantje. Toen deze kuikens net groot genoeg waren om op zichzelf te staan in de familie zorgde Pippa trouw voor Maartje, een kuiken dat was gevonden door de dierenambulance. 
En in 2021 kwam Ranja, die ook een
Pippa in een doos na haar avontuur op straat

haantje bleek te zijn en dus moest verhuizen. 

Pippa heeft een keer een avontuur meegemaakt. Ze was kwijt toen ik de deur van het Tok-huis dicht kwam doen en ik kon haar werkelijk nergens vinden. Ten einde raad belde ik de dierenambulance of ze misschien was gevonden en ja hoor: daar zat ze in een doos. 
Hoe zij daar terecht kwam? Er waren schilders in de tuin aan het werk geweest en die hadden de poortdeur niet goed dicht gedaan, waardoor Pippa, die nieuwsgierig was, eens een kijkje ging nemen op straat. Een paar mensen hadden haar daar zien wandelen en waren zo aardig geweest haar bij het
Pippa en haar zoontje Zorro

vogelasiel, dat bij de dierenambulance hoort, af te leveren. Ik mocht haar meteen gaan halen en zo kwam ze weer veilig thuis. 
Er was geen trouwere kloek dan Pippa en ik was dan ook verbaasd dat zij dit jaar niet wilde broeden. Tot ik haar oppakte en zag dat ze ernstig ziek was. Pippa heeft bijna een maand in de kamer gewoond, ze heeft veel pillen geslikt en badjes en zalfjes gekregen, ze at goed, dus ik had alle hoop dat het goed zou komen met haar. 
Helaas kwam er iets neurologisch bij, waardoor zij haar evenwicht niet meer goed kon houden. 
Dit zou niet over gaan en we hebben besloten dat ze bij de dierenarts zou inslapen. Dat is gebeurd en diezelfde avond heb ik haar begraven in de Tok-tuin, waar ze naast haar grote liefde LazaRus voor eeuwig mag blijven.

Pippa zoals ze zo vaak was: als kloek zorgend voor haar kuikens

Vaarwel Pippa, je was mijn liefste kipje, ik zal je nooit vergeten.

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad , wat een bijzonder mooi verhaal , over een lieve kip .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle dieren in de Toktuin zijn lief, maar soms zit er eentje tussen.......
    Dat de mooie herinneringen de boventoon gaan voeren!

    BeantwoordenVerwijderen