zondag 22 mei 2022

In memoriam: Barbara


Ma Tok:

Barbara kwam samen met haar kleine vriendin Babette in 2016 in de Tok-tuin wonen. 

kleine Barbara met wijlen Geertrui
Ze waren klein en dat bleven ze ook, omdat ze Serama's zijn, de kleinste kipjes ter wereld. 
Alleen toen de twee kwarteltjes Gerrit en Geertje hier woonden waren zij niet de kleinsten. En als er kuikens waren natuurlijk. Babette was regelmatig broeds, terwijl Barbara die neiging nooit heeft gehad. Ze miste haar vriendin en rasgenootje wel als die zat te broeden of haar kuikens aan het opvoeden was, maar Babette kwam altijd terug bij haar. 
Barbara leefde lekker vrij in de tuin en was er gelukkig. 
Barbara (links) en Babette
Eigenlijk is er niet zoveel over haar te vertellen, ze was een bescheiden hennetje dat met iedereen kon opschieten. 
Ze heeft de hanen-wissel meegemaakt toen LazaRus overleed en tsaar Nikolaas hier zijn intrede deed. 
Ze heeft kippen en kuikens zien komen en gaan en ze legde regelmatig haar eitje.

Op een dag zag ik dat ze wat langzaam was bij het uit het Tok-huis komen in de ochtend en dat ze erg snel ademhaalde en toen ik
mooie kleine Barbara

goed luisterde hoorde ik het een beetje borrelen in haar kleine lijfje. 
Ik zette haar meteen apart, gaf haar water met vitamientjes in haar snaveltje en een kwart pilletje, maar tegen de avond was ze er slechter aan toe en nam ik haar mee naar de kamer van het mensenhuis. 
Ik legde haar in een doos omdat ik zag dat ze stervende was. 
Na ongeveer een uur fladderde ze nog even en gaf toen de geest. 


Ik heb haar begraven in de Tok-tuin, vlakbij Pippa.

Vaarwel lief klein meisje, we zullen je nooit vergeten.

1 opmerking:

  1. Dikke knuffel. Het blijft schikken als vaste lezer om te horen dat er weer een kip is heengegaan. Laat staan voor jullie als Familie Tok. Veel sterkte weer gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen