vrijdag 2 september 2022

Zorgen van een leider


Tsaar Nikolaas:

Er moet mij iets van het hart.
Begrijp me goed, ik ben niet ontevreden hier in de Tok-tuin, maar ik vind dat ma Tok een beetje begint te overdrijven. 

Wiske
Met de aanschaf van hennen bedoel ik, maar dat had u vast al begrepen. Ik vind ze allemaal mooi en leuk, maar ik heb nu wel heel veel hennen onder mijn beheer. Nu denkt u waarschijnlijk dat ik die twee groten, Xena en Xandra, niet aan kan, maar dat is het niet, zij zijn erg aardig en bescheiden. Nee, het gaat om Wiske, dat is een echte haaibaai en wat erger is: zij duldt het niet als ik haar wil treden. Ze wordt dan heel boos en gaat tekeer als een oordeel. Ze had beter Kenau kunnen heten. Maar vooruit, ik heb genoeg keus, dan neem ik gewoon een andere kip die mij wel waardeert en ik blijf uit de
Zaza kijkt brutaal naar binnen

buurt van die rare meid met haar fladderkammetje. 
Waar ik me nu vooral zorgen om maak is dat één van de drie nieuwe meisjes telkens zo hoog mogelijk wil zitten in de tuin. Ze zat pas op de leuning van een stoel heel brutaal door de ramen naar binnen te kijken in het mensenhuis en toen ik tegen haar kakelde dat dat niet erg beleefd was lachte ze me gewoon uit. "Moeten ze de gordijnen maar dicht doen," kakelde ze nota bene. 
Even later zat ze bovenop de ren van Soestdijk, dat vond ik al aardig hoog voor een hen, ze zag me kijken, grinnikte naar me en ging nog een stapje hoger, op het dak van het nachthok! 
Zaza op het dak van Soestdijk
Dat werd me echt te gortig, ze is hier nog maar net en nu zit ze al ver boven mij, de baas van de tuin! 
Het moet niet gekker worden. 
Omdat ik zag dat ze naar mij keek deed ik net of ik haar niet zag. Ja, ik laat me niet uitlokken, daar ben ik veel te verstandig voor. 
Toen ze merkte dat ik niet meer naar haar keek, wat ik overigens wel deed, vanuit mijn ooghoek, ging ze snel omlaag en ik zag dat ze naar de voerbak in de ren van het Loo rende. 
Dat is ook al zoiets: Zaza loopt nooit, ze rent altijd. Dat komt misschien door die lange poten van haar, maar het lijkt net of ze altijd haast heeft. 
Zaza zoeft voorbij
Ma Tok had haar beter "Zoefzoef" kunnen noemen. Kijk haar dan gaan, alsof ze door een monster achterna gezeten wordt. Daar krijg ik nog heel wat mee te stellen, dat voel ik aan mijn kammetje. 
Ik hoop dat ze een beetje rustiger wordt als ze haar eerste eitje heeft gelegd, dat zit er wel aan te komen als ik het zo bekijk. We moeten haar nu maar zien als een rebelse tiener, dat is een fase die weer over gaat.
O ja, ik wil ook nog even kakelen dat de foto boven dit verhaaltje niet de meest flatteuze is van mij. Mijn kraag ziet er niet uit, ik heb ma Tok gevraagd of ze niet een beter plaatje had, maar ze had deze nu eenmaal gekozen en dat ging ze niet meer veranderen. 
Wij zijn allemaal in de rui hier in de tuin, daar komt het door. Odette
Odette, hier met staart

loopt zonder staart rond, ze lijkt nu qua vorm wel een beetje op mij, maar ik vind haar met staart toch mooier, vooral omdat zij wit is en haar staart grijs, dat geeft zo'n mooi contrast. 

De nieuwe kippen doen niet mee met de rui, die hebben hun verenpak nog maar net, dus dat hoeft nog niet vervangen te worden. 
Over een paar weken zijn wij allemaal weer als nieuw, dan moet ma Tok maar wat betere foto's maken.


1 opmerking: