vrijdag 18 mei 2018

Deskundig commentaar op de kuikens


Daantje en Dirkje:

Dûrr sèn kêukûs in de têun, ut is un herrrie fan belang hierr.
Ut gepiep gaat doorr merrug en been.
So kunnûh wè nooit gepiept hebbûh toen wè klèn waarrûh, dat is niet mogelûk.
Wè waarrûh altèd netjûhs as kêukûs, hihihi.

Iyona
Daantje: "Hé Dirruk, ben jè al weesse kèkûh bè die ukkies?"

Dirkje: "Tuurrluk, ik ben op hun hok gesprrongûh en heb toen overr de rrand gekekûh. Wat sèn die beessies klèn, hè?"

Daantje: "Ja, suh moetûh nog veel grroeiûh, anderrs kennûh se niet doorr de têun scharrrrelûh strraks."

Dirkje: "Snap jè nôh dat Pippa en Babette so lang op die eierrûh hebbûh gesetûh? Dan moet juh toch wel un gaatjuh in je hoofd
Inge 
hebbûh."

Geertrui: "Ha, die meiden.
Hoe is het met jullie?
De kuikens al gezien?
Klein zijn ze, hè?"

Daantje: "Ik seg net teguh Dirruk dat die beessies nog feel sullûh moetûh etûh voorrdat se un beetjuh norrmaluh forrummuh gaan aannemûh. Wat een lillieputterrs sèn ut!"

Geertrui: "Ja, zo klein waren jullie ook toen je net uit je ei was gekropen. En jullie piepten ook zo vreselijk hard, horen en zien verging je hier in de tuin.
Hebben jullie Laza al naar ze zien kijken? Hij is geen vader of opa
Hilda
van deze kuikens, maar hij vindt dat ze toch onder zijn verantwoording vallen."

Dirkje: "Ja, dat hoorrdûh ik ook al. Juh kan fan alles seggûh over LazaRRus, maarr hè is wel een goeiuh haan. Hè neemt se verrantwoorrdelukhedûh wel seerrieus."

Geertrui: "Ik heb nooit begrepen wat er aan broeden is, eerst een hele poos stilzitten en dan die monstertjes opvoeden. Vreselijk!
Hannah
Het is maar goed dat er zulke idioten zijn als Pippa en Babette, anders zou het kippenras snel uitsterven.
Hebben jullie nog geen broedse neigingen, meiden?"

Daantje: "Nee hoorr, dank juh de koekoek, ik kèk wel linkerr êut. Geef mè maarr de vrrèhèd, wat jè, Dirruk?"

Dirkje: "Daarr slêut ik me voorr honderrd prrocent bè aan, Daan."

Geertrui: "Jullie zijn waardige leerlingen van mij, ik heb ook nooit gebroed.
Met mijn tweelingzus heb ik wel een keer een geintje uitgehaald, toen deden we net alsof we allebei broeds waren, dus: in een legnest zitten, blik op oneindig,
Pippa met Hannah en Hilda
verstand op nul.
Iedereen kwam bij ons kijken, maar op een gegeven moment konden wij ons lachen niet meer inhouden en toen vielen we door de mand."

Daantje en Dirkje:

Dat moet een lolluhguh mop geweest sèn, seg! Trraptûh echt ieduhrreen dûr in?
Jammurr dat juh un grrap niet kan herrhalûh, anderrs zoudûh wè ut samûh ook kunnûh doen.

O ja, wè moestûh van Ma Tok nog seggûh dat err foto's van die klèntjuhs bè dit verrhaaltjûh staan, omdat iedurreen die wil zien.
Bè dezuh dus.

Ma Tok: de handen die de kuikens vasthouden zijn deze keer niet van Ma Tok, maar van de kleindochters Eva en Mirthe.

6 opmerkingen:

  1. Hannah is het aller mooiste kuiken !!!!!!!!!

    Wat een leuke fotos.


    Dirkje en Daantje julle taal is prachtig, ik moet het hard op lezen om te begrijpen.

    groeten vanuit Wellington aan allemaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komt dat nog goed, die kleur van die kleintjes? Of blijven ze dat Trump-achtige oranje houden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het goed is worden ze bruin, maar je weet het nooit, hè?

      Verwijderen
  3. Bianca Vlooswijk24 mei 2018 om 13:06

    Schattige pullen.

    BeantwoordenVerwijderen