donderdag 31 mei 2018

In memoriam: Desiree


Ma Tok:

Op mij rust de zware plicht u mee te delen dat vannacht Desiree is overleden.
Ze was al twee dagen niet erg mobiel meer, ze liep voetje voor voetje door de tuin en ze wilde ook niet meer eten. Omdat ze al vijftien jaar oud was, heb ik haar met rust gelaten, haar nu en dan een beetje geholpen als ze naar boven of naar beneden wilde in het Tok-huis. Gisterenavond zat ze niet op de stok, maar lag ze in de bodembedekking van het plateau te slapen. En vanochtend vond ik haar daar levenloos terug.
Ik heb haar begraven in de Tok-tuin, waar zij veertien van haar vijftien jaren heeft gewoond. Ik zal haar levensgeschiedenis vertellen, voor zover ik die ken.

Desiree



Desiree kwam in 2004, samen met Dorothea, ook een Hollands kuifhoen met koekoek-kleur veren, bij ons wonen.
We hadden hen gehaald bij Hoogendoorn in Stolwijk, ze waren toen al een jaar oud.
Over hun eerste jaar weet ik niets, maar ze hadden het duidelijk goed gehad, ze zagen er prachtig uit allebei.
Dorothea leefde jarenlang met haar vriendin samen, maar zij werd lang niet zo oud als Desiree.







Desiree met haar 6 kuikens



Desiree heeft heel wat kuikens uitgebroed in haar Tok-tijd.
Haar eerste kuiken was een Wyandotte, Innocentia, die een haantje bleek te zijn en als Innocentius naar Stolwijk werd gebracht.

Haar tweede was Leontien, een Serama, die maar een kort leventje heeft gehad. Toen zij elf maanden oud was lag zij plotseling levenloos in de tuin. 

Daarna kwamen Odette en Odile, inderdaad, de Odette die nu nog
Desiree met Anne C en Annette
hier woont.

Ook kreeg zij een keer zes
kleintjes tegelijk, die helaas allemaal naar Hoogendoorn moesten verhuizen, omdat ik
niet voor hen kon zorgen omdat ik toen geopereerd was en niet goed kon lopen.

In 2016, in haar dertiende levensjaar, broedde zij voor de laatste keer, zij kreeg twee kuikens, Anne C en Annette.

Anne C heeft nog een aantal jaren als hulphaan dienst gedaan
Anne C als hulphaan bij LazaRus
bij Laza, totdat hij het plotseling in zijn bol kreeg om een coup te plegen en Laza te verslaan in een gevecht.
Ik vond dat Laza de oudste rechten had en ik bracht Anne C naar Hoogendoorn, waar hij
direct hoog van de toren blies.
Die heeft het wel gered, hij heeft nu vast een eigen harem ergens in het land, daar ben ik zeker van.
En Annette scharrelt ook nog steeds hier in de tuin rond.

Desiree met een staartje met roze elastiekje



Zoals de meeste kuifhoenders had Desiree regelmatig problemen met haar kuif.
Ieder jaar na de rui moest die geknipt worden, omdat ze anders niets meer kon zien.
Maar het vervelendste was dat er graag veerluizen in haar kuif wilden wonen. Die aten de veren op en zo kreeg zij een kale plek midden op haar kop.
Ik spoot haar kuif regelmatig in tegen de luizen, maar het kale plekje verdween niet meer.
Dat kwam mede doordat de andere kippen, die het bloed op haar kopje zagen na het vreten van de luizen, ook op die plek begonnen te pikken.
Daar kunnen ze niet veel aan
Desiree's tonsuurtje
doen, als ze bloed zien en proeven gaan ze door, omdat ze dat zo lekker vinden.
Ik noemde haar kale plek een tonsuurtje en ik bedacht allerlei oplossingen om te voorkomen dat Desiree weer gepikt zou worden.
Zo heeft ze met speldjes in haar kuif gelopen en ook met een staartje bovenop haar kop.
Voor de afwisseling had ik verschillende kleuren haarbandjes voor haar in de aanbieding.
Nu en dan groeiden de veertjes aardig over het kale plekje heen, maar toch kwam het telkens weer tevoorschijn.



Desiree als oppas bij de kuikens van Odette
Omdat ze zo oud was was Desiree een vraagbaak geworden voor de anderen.
Als iemand iets wilde weten ging hij of zij naar de oude wijze dame.
Zij heeft veel vragen beantwoord.
Ook heeft zij de kuikens van Odette opgevangen, toen die laatste haar kindertjes botweg in de steek liet zodra ze uit hun hok mochten en ze de vrijheid kregen om de Tok-tuin te verkennen.



Desiree beschermt haar kuikens als ze voor de eerste keer in het Tok-huis op stok gaan
u ziet links Anne C en rechts Annette


Desiree heeft een mooi leven gehad, ze heeft veel betekend voor de familie Tok.
We zullen haar nooit vergeten.
Rust zacht, mooie, lieve, wijze Desiree.



mooie, lieve, wijze Desiree

12 opmerkingen:

  1. Dag Ma Tok. Wat sneu dat Desiree dit leven heeft verlaten, maar wat heeft ze een mooie geschiedenis. En het is een oude dame geworden.
    Nog even een vraag, wie volgt Desiree op als vraagbaak? Ofwel, wie is nu de oudste dame in het hok? Ik hoop dat in jullie kippentuin weer een nieuwe orde gemaakt word.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een naar nieuws. Jullie zullen die prachtige oude wijze Desiree erg gaan missen. Ik ben blij dat ik haar heb leren kennen! Maar wat oud is ze geworden! Ze heeft echt een heel goed leven gehad bij de familie Tok.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, wat een droevig nieuws. Maar zo te lezen heeft Desirée toch wel een mooi, lang en nuttig leven gehad! En veel kindjes volgens en op fatsoenlijk Tok-niveau opgevoed!
    U zult haar allemaal wel erg gaan missen. Heel veel sterkte daarbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is echt afscheid nemen, als een kip zo lang in de Toktuin heeft gewoond! Ze heeft een prachtig leven gehad en bij monde van ma Tok ons getraceerd op leuke, lieve en komische verhalen. Sterkte daar, in de Toktuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte met overlijden van Desiree. Wat heeft ze lang bij jullie gewoond!
    En ik heb nog nooit een kip met een staartje op haar kop gezien :-) Grappig dat ze dat blijkbaar allemaal toeliet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We leven mee.
    Ze is nu druk bezig verhalen te vertellen aan kippen die haar zijn voor gegaan naar de gelukkige scharrel velden.
    RIP Desiree

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een verdrietig nieuws - rust zacht Diseree en dank voor alle mooie verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry to hear about Desiree but it sounds like she had a fun filled life. And now she makes space for new ones.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sterkte Ina met je verlies. Desiree heeft een prachtig leven bij jullie in de tuin gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach, wat jammer van die oude, trouwe kip. Zoveel lieve, leuke en komische verhalen over gehoord! Sterkte, familie Tok!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige in memoriam voor deze deftige oude dame. Ik ben blij dat ik haar heb leren kennen en wens de hele familie Tok veel sterkte toe. Ze zal vast heel erg gemist worden!

    BeantwoordenVerwijderen