vrijdag 29 maart 2024

In memoriam: Xara


Ma Tok:

Xara kroop uit haar ei in 2015, haar broedmoeder was Pippa en haar vader LazaRus. 

Xara (vooraan) als kuiken
Ze bleef twee maanden in de Tok-tuin tot ze ging verhuizen naar de kippentuin van mevrouw Wies, waar Wendelmoed en Wilhelmina, kuikens van Maria, al wat eerder waren gaan wonen. 
Xara had het erg naar haar zin bij mevrouw Wies, ze kon het goed vinden met Wendelmoed en met het witte kipje dat daar al was. 
Ik ging nu en dan op bezoek om te kijken hoe ze daar woonde en dan bracht ik verslag uit bij Pippa en Maria. 

Omdat zowel Wendelmoed als Wilhelmina waren verdronken bij de kippentuin van mevrouw Wies besloot zij met pijn in haar hart te stoppen met het houden van kippen. 
Reina, Xara en Kenau
Ze vroeg of haar kippen bij de familie Tok mochten komen wonen en natuurlijk mocht dat. Zo kwam Xara weer terug bij ons in april 2018, samen met Kenau en Reina. Xara vond het meteen prima dat ze weer hier in de tuin was, de anderen moesten even wennen maar dat duurde niet lang. Mevrouw Wies kwam nu en dan op bezoek en dan was Xara heel blij om haar weer te zien. Ze genoot van de grappen van Geertrui en Daantje en Dirkje en toen mevrouw Wies mij kwam helpen bij het schoonmaken van het Tok-huis en Soestdijk was ze helemaal gelukkig. 

Helaas is ook zij op een nare manier aan haar einde gekomen door de hongerige kat die in de grote schuur was komen wonen. Ze is samen met Pavlova begraven in de Tok-tuin, waar ze het grootste deel van haar leven heeft doorgebracht.

Vaarwel lieve Xara, we zullen je nooit vergeten.

1 opmerking:

  1. Ach, lieve Xara, je was mijn favoriet. Met je leuke kammetje en de manier waarop je altijd naar me toe kwam. Ik zal je ook nooit vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen