maandag 25 januari 2016

Foutje


Nadine:
Vorige week waren er een paar lezers, die vroegen aan Ma Tok hoe ze had kunnen vergeten de deur van ons huis te sluiten voor de nacht.
Dat was volgens die mensen een ernstig vergrijp geweest van Ma Tok.
Of in elk geval een behoorlijke miskleun.

heerlijk vroeg naar buiten
Laza geeft een concert
Ma Tok was het daar wel een beetje mee eens, al vonden wij hennen het helemaal niet zo erg. En Laza was er zelfs blij om.
Hij had die ochtend heerlijk vroeg, bij de eerste zonnestralen, zijn ochtendconcert kunnen geven, bovenop het oude hok en dat had hij helemaal geweldig gevonden.
Maar Ma Tok vond het dus wel dom van zichzelf.
En ze gaf mij de opdracht om aan u te vertellen hoe het had kunnen gebeuren.
Wel, in de eerste plaats is Ma Tok pas weer een jaartje ouder geworden en u weet misschien wel dat, hoe ouder je wordt, hoe meer je vergeet. Maar dat wilde zij niet als excuus gebruiken. Desiree is tenslotte ook al oud en zij vergeet nog steeds niets.
En Pa Tok heeft een geheugen als
Zat Ma Tok in haar huis op haar eigen stok?
een pot, terwijl hij nog ouder is dan Ma Tok.
Verder was het die avond erg donker en nat, dus ik denk dat Ma Tok heerlijk in haar huis bij de kachel zat, met warme sloffen aan haar voeten en een dik boek op haar schoot. Dan vergeet zij alles om zich heen, dat heeft zij mij wel eens verteld.
Dan lijkt zij wel een kip, die heerlijk op stok zit te doezelen. Die merkt ook niet wat er om haar heen gebeurt.
Ma Tok zelf zegt dat zij niet begrijpt dat zij is vergeten onze deur dicht te doen.
En dat het logisch is dat zij dat niet weet, omdat zij het anders
Odette, de filosoof
wel gedaan zou hebben, als zij het wel had geweten.
Dat gaat mij een beetje boven mijn kam, ik zal eens aan Odette vragen of zij het mij kan uitleggen, zij denkt altijd diep over de dingen na en zij begrijpt daardoor meer dan wij, de gewone, niet zo filosofische kippen.
Misschien kunt u het wel volgen. Dat hoop ik dan maar, want ik vind het vervelend als de lezers lelijk doen tegen Ma Tok.
Het was maar een kleine vergissing en het had helemaal geen gevolgen.
Dus u moet haar deze fout maar snel vergeven.
Dat vind ik en volgens mij spreek ik namens de hele familie Tok.

3 opmerkingen:

  1. De club van kiphoksluiters (CVK) gaat ervan uit dat Ma Tok nu voldoende maatregelen neemt om een dergelijke, ernstige fout in de toekomst te voorkomen.
    Wij verkopen u graag een bordje met tekst, op te hangen op een plek naar keuze (wij bevelen u aan: in badkamer, toilet of boven het bed).
    Mogelijke teksten zouden kunnen zijn:
    Kippendeurtje dicht? Dan pas nachtcreme op het gezicht!
    Of: U mag alleen maar plassen gaan, als de Tokdeur is dichtgedaan!
    En: Kippenhok aan kant? Dan pas naar dromenland!

    (Dergelijke bordjes leveren wij voor slechts 20 euro per stuk.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem: hoe kan ik nu een bordje bestellen als u geen naam of adres geeft? Ik vind het een heel goed idee, ik moet alleen nog even nadenken welke tekst het meeste effect zal scoren.

      Verwijderen
  2. Ma Tok: "En u weet misschien wel dat, hoe ouder je wordt, hoe meer je vergeet."
    Daar schijnen ze bij de redactie van het fameuze "Katblad" ook al last van te hebben, kraait men.

    BeantwoordenVerwijderen