vrijdag 8 januari 2016

Uren, dagen, maanden, jaren...


Odette:
Het nieuwe jaar is alweer niet meer zo nieuw, de eerste week is alweer zo goed als om.

lekker schone houtsnippers op het plateau
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er telkens een nieuw jaar moet beginnen, de tijd gaat toch gewoon door.
En eigenlijk verder alles ook.
Het wordt donker als het avond is en het wordt weer licht als het ochtend is, net als in het oude jaar.
Je zou verwachten dat er toch IETS zou veranderen als er een heel nieuw jaar begint.
Ik ga daar eens een lekker tijdje over zitten filosoferen.
Dat kan mooi in ons huis, Ma Tok heeft een heleboel nieuwe houtsnippers op het plateau gelegd, omdat de oude nogal vies waren geworden. Zij schept elke
het uitzicht vanaf het plateau
dag de vies geworden snippers uit ons hok, maar op een gegeven moment wordt de laag dan wel erg dun. Nu ligt er weer een lekker dikke droge laag, waarin het heerlijk zitten is.
De andere hennen hebben het vast nog niet in de gaten, anders zou het hier veel drukker zijn.
Nu ben ik fijn in mijn eentje.
Dat denkt makkelijker.
Ik moet alleen wel uitkijken dat ik niet té lekker ga zitten, want dan bestaat de kans dat ik in slaap val en dat is niet de bedoeling.
Goed, elke keer na een bepaald aantal dagen een nieuw jaar, waar is dat voor nodig?
Desiree, de oudste van de Tok-familie
Misschien omdat mensen het belangrijk vinden om te weten hoe oud ze zijn. Daarvoor heb je dan een maat nodig.
En die maat noemen ze een jaar. Voor ons, kippen, is het niet zo belangrijk hoe oud je precies bent. Veel belangrijker is het of je nog eieren kunt leggen, of kuikens uitbroeden.
Wij weten wel allemaal dat Desiree de oudste is hier in de Tok-tuin, maar hoe oud ze precies is? Ik zou het u niet kunnen vertellen. En ik geloof dat Ma Tok de tel ook is kwijtgeraakt. Zij begint al bijna een beetje op een kip te lijken, vindt u ook niet?
Als alle mensen zich nu wat meer zouden gaan gedragen als hennen en hanen, dan zou die rare jaarwisseling ook niet gevierd hoeven te worden.
En dan is het vuurwerkprobleem ook meteen opgelost.
Dat is best een goede gedachte, al zeg ik het zelf.
Zo zie je maar waartoe een beetje filosoferen kan leiden.

2 opmerkingen: