vrijdag 15 januari 2016

Vreemd gevoel in de nacht (3)


Maria:
De volgende morgen werd ik al vroeg wakker.

Laza geeft een kraai-concert
Ik voelde me niet zo erg uitgeslapen, maar ik merkte dat de anderen ook allemaal aan het ontwaken waren.
Waarom was iedereen opeens zo matineus?
En wat was het licht in het huis. En fris.
Het leek wel alsof er een raam open stond.
En toen zag ik het!
Dat wat het vreemde gevoel had gegeven in de nacht.
Laza had het ook gezien.
Hij begon heel hard te kraaien, alsof hij erg blij was.
En dat was hij ook.
Want weet u wat er aan de hand was?
Ma Tok was iets vergeten gisterenavond.
de openstaande buitendeur, 's nachts is de hordeur ook open
Zij had de buitendeur van ons huis niet dicht gedaan!
Nu begreep ik plotseling alles. Gelukkig, ik was nog niet oud en kinds en ook niet ziek.
We hadden gewoon met de deur open geslapen.
Het is een geluk dat wij allemaal een goede donslaag hebben, anders zouden we het toch wel koud gehad hebben in de nacht. Er was nog een bijkomend voordeel van die open deur: we hoefden nu niet op Ma Tok te wachten om naar buiten te kunnen gaan.
We wisten niet hoe snel we beneden moesten komen en daarna renden we allemaal
met z'n allen lekker vroeg in de tuin
achter en over elkaar de tuin in. Wat is dat toch heerlijk,
's morgens vroeg buiten zijn! Laza was ook in zijn sas, hij stond bovenop de oude ren te kraaien, zo mooi als hij kon.
En ik kan u verzekeren: dat is heel fraai!
Ik keek naar boven, naar het mensenhuis, en daar zag ik Ma Tok voor het raam staan.
Ze lachte naar ons.
Toen zij later in de tuin kwam om ons lekkers te geven zei ze dat de buurvrouw gelukkig niet had geklaagd over Laza's vroege ochtend-concert. Zij had waarschijnlijk haar ramen potdicht, voor de kou.
Ma Tok had Laza's kraaien erg mooi gevonden. Ze vroeg nog of wij het niet koud hadden gehad, met die open deur. Niemand had er last van gehad, daarvoor hadden we te lekker tegen elkaar aan gezeten. Maar de volgende avond kwam Ma Tok toch weer onze deur sluiten.
Om problemen te voorkomen, zei ze.
En dat was verstandig van haar.

3 opmerkingen:

  1. Nu zouden wij wel heel graag willen weten hoe het kwam dat Ma Tok zo iets belangrijks zomaar kon vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar ben ik ook zeer benieuwd naar, mevr. Katblad. Nou, ma Tok??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel, geen ongelukken gebeurd, we lachen mee met kippen en Ma T.
    Groeten aan allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen