maandag 7 maart 2016

Desiree


 Keetje:
En weer was er iets bijzonders bij ons in de Tok-tuin.

de 3 soorten Hollandse kuifhoenders in de Tok-tuin
Het ging deze keer niet over de eieren, maar over één van ons. En met "ons" bedoel ik dan de Hollandse kuifhoenders.
Wij zijn met ons vieren: Desiree, de twee Geertruitjes en ik, Keetje dus. We kunnen over het algemeen goed met hennen van een ander ras opschieten.
Met de kleine Chabootjes hebben wij nooit problemen, maar met die vier geredde legkippen is het wel eens moeilijk om je geduld te bewaren.
Zij zijn nogal van het voordringen, als u begrijpt wat ik bedoel. Zij moeten altijd vooraan staan en het eerste aan het lekkers beginnen.
Ik denk dat dat komt omdat zij het zolang slecht gehad hebben in de grote kippenschuren, waar
1 bruine en 2 witte geredde legkippen bij het snoepbord
ze vandaan komen.
Ze hebben weleens verteld dat je daar ook op je strepen moest staan, anders kreeg je altijd het laatste beetje en soms helemaal niks.
Dus we kunnen het hen niet echt kwalijk nemen.
Maar lastig is het wel.
Maar daar gaat het nu niet over. Over eten bedoel ik.
Of eigenlijk toch wel een beetje.
En dan heb ik het over Desiree en over die vier grote hennen, de twee bruine en de twee witte.
U weet vast nog wel dat Desiree kuifproblemen had.
Midden in haar kuif zit een kale plek, omdat daar veerluizen hebben gewoond.
Die luizen eten veren en als dat te vaak voorkomt groeien die veren niet meer aan.

Desiree met het gat in haar kuif
Tenminste, dat denk ik, want de
luizen zijn allang dood gemaakt door Ma Tok, maar de kale plek in Desiree's kuif is gebleven.
Het is geen mooi gezicht, maar ach, zij kan toch niet bovenop haar eigen kop kijken.
En van voren ziet zij er nog redelijk goed uit, zeker als je haar leeftijd in ogenschouw neemt.
Niet dat iemand hier in de tuin nog weet hoe oud Desiree is, het staat in elk geval wel vast dát ze oud is.

Maar nu was er in de nacht iets met Desiree gebeurd en dat was geen leuk iets.
Ik vertel het u de volgende keer, ik moet nog even nadenken over hoe ik het een beetje voorzichtig kan brengen.
Bereidt u zich maar vast voor op een niet zo leuk verhaal.
Wel wil ik u een beetje geruststellen, om te voorkomen dat u zich nu al te vreselijke dingen in uw hoofd haalt. Desiree is nog steeds onder ons.


2 opmerkingen:

  1. Goed gedaan, die laatste opmerking. Want we dachten hier inderdaad al aan het allerergste...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die arme Desiree heeft het maar zwaar te verduren! Al oud en dan weer iets naars meemaken! Ik wacht in spanning af.

    BeantwoordenVerwijderen