maandag 28 maart 2016

Sherlock Tok


LazaRus:

U begrijpt toch wel dat ik dit tot op de bodem ga uitzoeken, dit misdrijf.

Odette na het misdrijf
Dat dit heeft kunnen gebeuren door mijn eigen hennen!
Ik ben diep geschokt, maar aan die shock kan ik mij nu niet overgeven, er moet gehandeld worden.
Ik ben eerst naar Odette gegaan, om te kijken hoe het met haar was.
Gelukkig zag zij er al iets minder akelig uit dan de vorige avond, maar echt gezond leek ze nog niet. Ze was ook paars uitgeslagen, maar dat kwam van de blauwspray, zei Desiree, die daar ook wel eens mee is behandeld. Niemand begrijpt waarom dat spul blauwspray heet, terwijl het duidelijk paars
Odette de volgende morgen
is. Maar daar gaat het nu niet om. Ik vroeg aan Odette of zij wist wie haar zo had toegetakeld.
Ze keek me aan vanonder al die korstjes op haar kopje en ze zei dat ze het wel wist, maar dat het helemaal geen echt misdrijf was geweest.
En toen vertelde ze wat er was gebeurd.
Odette: "Yvette had tegen mij gezegd, toen we bij de drinkbak stonden: "Meid, wat heb jij nou op je kop? Dat lijken wel luizen. Jeukt het?" En omdat ik de laatste tijd wel een beetje gekriebel had gevoeld, zei ik "Ja, een beetje wel." "Zal ik die beestjes wegpikken uit je
Yvette
veren?" vroeg Yvette en ik vond dat een goed idee.
Dus zij begon voorzichtig te pikken naar die kriebeldingen. Het voelde wel lekker.
Maar na een tijdje kwam Yvonne er ook bij staan en zij keek wat Yvette aan het doen was.
Toen begon zij ook te pikken en dat ging niet zo voorzichtig. Nadat er per ongeluk een druppeltje bloed tevoorschijn was gekomen konden de vriendinnen zich ineens niet meer inhouden en ze pikten al harder. Toen ik zei dat het pijn deed hoorden ze dat niet eens.
En er kwamen nog meer hennen bij staan, ik kon niet eens zien wie, want er druppelde bloed in
Odette schuilt in een legnest
mijn ogen.
Gelukkig kon ik op een gegeven ogenblik wegkomen door tussen de poten van één van de grote witte kippen door te glippen.
Ik verstopte me snel in een legnest, waar ik bleef zitten tot iedereen op de stok zat.
Toen ben ik stilletjes ook op de stok gaan zitten, naast Nadine, die is net zo klein als ik en die kijkt dus niet bovenop mijn kop.

Ik sliep al haast toen Ma Tok binnenkwam om de deur dicht te doen. Ik werd weer helemaal wakker toen ze mij oppakte en meenam naar de grote schuur.

Daar werd ik ingespoten, dat voelde erg lekker op mijn zere kop.
Daarna werd ik bij Desiree in ons oude nachthok gezet en Keetje moest verhuizen naar ons huis.
Ik was erg blij dat ik nu veilig zat en niet meer gepikt zou worden."

3 opmerkingen:

  1. Komt erg dicht bij het verhaal van Agatha Christi: Moord in de Oriënt Expres! Gelukkig loopt dit verhaal beter af...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is sterk. Ik heb dat verhaal niet eens gelezen en toch komt dit verhaal er in de buurt.

      Verwijderen
  2. Ja, want de dood van het onfortuinlijke slachtoffer was het gevolg van een gezamenlijke actie van alle familieleden!

    BeantwoordenVerwijderen