woensdag 4 mei 2016

Troost


Keetje:
Ik heb het wel gezien, dat Vita en Geertrui verdrietig zijn.

eenzame Vita
eenzame Geertrui













Ze lopen allebei een beetje met hun ziel onder hun vleugel door de Tok-tuin te scharrelen, maar ze staan telkens stil en dan kijken ze in het niets. Ik vind het heel naar om hen zo te zien, ik zou ze wel willen troosten, maar ik weet niet hoe.

Vita zoekt Geertrui op

Maar vanmiddag zag ik dat Vita naar Geertrui toe ging en dat ze samen zaten te kakelen, heel zachtjes.
Daar werd ik blij van.
Want wat was er nu beter dan dat die twee elkaar zouden troosten?
Ik wist dat het niet zo hoorde, maar ik kon er ook niets aan doen dat ik dichtbij genoeg stond om hen te verstaan.
Ik zal het gesprek voor u optekenen.




Geertrui en Vita kakelen met elkaar
Vita: "Geertrui, ben jij ook zo verdrietig?"
Geertrui: "Ja, ik kan nergens anders aan denken dan aan mijn zus, die er niet meer is.
Heb jij dat ook met Vera?"
Vita: "Ja. Ik droomde vannacht van Vera en toen voelde ik haar naast mij op de stok zitten en ik hoorde haar adem, die altijd een beetje piepend was.
Maar toen ik wakker werd was ze er niet, natuurlijk."
Geertrui: "Ik denk steeds dat ik mijn zus in de tuin zie scharrelen, maar dat komt omdat ik niet goed kijk. Als ik dan mijn ogen scherp stel zie ik dat de witte
het gesprek duurt voort...
hen, die ik zag, Odette is."
Vita: "Het is fijn om met jou te kakelen, wij begrijpen elkaar tenminste, omdat we allebei onze liefste vriendin zijn kwijt
...en voort
geraakt."
Geertrui: "Ik krijg opeens een goed idee: zullen wij vanavond naast elkaar op de stok gaan zitten? Dan mag jij denken dat ik Vera ben en dan denk ik dat jij Geertrui bent."
Vita: "Dat is een goed plan.
Hè, wat ben ik blij dat wij elkaar gevonden hebben. We worden vast goede vriendinnen, al lijken we helemaal niet op elkaar."
Geertrui: "Het gaat ook niet om de verpakking, maar om de inhoud, zou je kunnen zeggen. Dus hoe we eruit zien is niet belangrijk, als we maar hetzelfde denken."


Keetje: Zo ziet u dat ik helemaal niet hoefde te helpen, ze deden het gewoon samen.
Wat een prachtige oplossing!
Ik weet bijna zeker dat het gaat werken, het plan van die twee.

4 opmerkingen: