vrijdag 27 mei 2016

Wiske speelt voor detective


Wiske:
Mijn moeder Maria heeft u al verteld dat al onze eieren telkens verdwijnen uit ons huis.

Wiske op wacht in haar donkere hoekje
Ik vind dit een heel raar fenomeen en ik heb dan ook besloten om er onderzoek naar te gaan doen.
Hoe ik dat moest aanpakken was wel even een moeilijkheidje, maar ik heb er iets op gevonden.
Ik heb bedacht dat ik gewoon een hele dag in ons huis zou moeten gaan zitten om op te letten wat er daar gebeurt.
Dus op een mooie morgen bleef ik op het plateau zitten toen ik een eitje had gelegd.
Ik bleef niet op het ei zitten, want dan zou de dief, zoals ik hem of haar nu maar even zal noemen, niets kunnen uitvoeren.
Nee, ik verstopte me een beetje in een hoekje en ik deed net alsof ik daar zat te slapen.
Zo zou ik de dief mooi kunnen betrappen.
Ma Tok was al geweest om de deur open te zetten, dus iedereen kon in- en uitlopen.
Ik zat daar al een heel tijdje, maar er gebeurde helemaal niets.
Mijn pas gelegde eitje lag goed in het zicht, maar er kwam geen dief.
Wie wel kwam was Keetje.
Zij ging bij mijn eitje zitten en ze legde er een ei van haarzelf naast. Toen ging ze weer naar buiten.
Keetje legt haar ei naast dat van Wiske
Ze had mij niet eens gezien.
Dat was mooi, misschien zou de eierdief mij ook over de kop zien en dan zou ik mooi alles kunnen volgen.
Ik lag daar heerlijk zacht in de bodembedekking net te doen alsof ik sliep en weer ging er een poosje voorbij.
Maar weet u wat het gevaarlijke is van lekker zacht liggen en doen alsof je slaapt?
Juist ja, dat gebeurde dus ook met mij.
Toen ik mijn ogen weer open deed waren Keetje's en mijn ei allebei verdwenen!
Ik kon mijzelf wel voor mijn kop slaan! Wat was ik kwaad.

Wiske is vast van plan om haar plannetje nog een keer ten uitvoer te brengen, en dan goed.
Nu had ik de diefstal gemist. Het was zomaar vlak voor mijn snavel gebeurd en nu wist ik nog niet wie het gedaan had. Ik besloot maar naar buiten te gaan, het was nu toch al te laat om de boef te betrappen. Ik zou het allemaal opnieuw moeten doen en dan extra goed opletten dat ik niet in slaap zou vallen.

8 opmerkingen:

  1. Brekend: Ekstersnacks.
    http://krant.volkskrant.nl/ipaper-online/print/article/8002/65517/NL/4942766

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig zit onze Zora in een hok met afgesloten ren. En Pippa staat haar haantje!

      Verwijderen
  2. Sorry, hopelijk werkt deze link beter (kopie en google zoeken):
    http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/creme-brulee-met-tuinbonen-en-geitenkaas~a4308422/


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mevrouw Tok, ben u zelf misschien de dief en weet u het niet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kwestie van Katzheimer ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Max Moskowietz30 mei 2016 om 16:58

      Wie dan Mevrouw Bladkat ?
      U doelt eigenlijk toch niet op Mevrouw Ma Tok zeg maar ?

      Verwijderen