maandag 16 mei 2016

Verjongingskuur


Desiree:
Er is iets fijns gebeurd met mij.
En dat komt door Ma Tok, omdat zij zo'n goed plannetje had.

nieuwe scheuten rondom het "tonsuurtje" van Desiree
Weet u al waarover het gaat? Nee?
Waar heb ik nu altijd problemen mee?
Inderdaad, met mijn kuif.
Ik heb al meer dan een jaar last van een kale plek in mijn kuif,
Ma Tok noemde dat mijn "tonsuurtje".
Ik vond het op zich niet zo erg, al stond het natuurlijk niet zo fraai, maar het vervelende was dat er telkens, als er weer nieuwe veerschachten probeerden tot ontwikkeling te komen, door de anderen aan die nieuwe "scheuten" gepikt werd.
En dan gingen ze net zolang door tot het ging bloeden op mijn kop. Dat was best vervelend, want als er eenmaal bloed te zien is blijft
desiree, na behandeling met blauwspray, in het oude hok
iedereen doorgaan met pikken.
Toen het een keer zo erg was dat Ma Tok zag dat er zelfs bloed in mijn nek was gelopen, greep ze in. Ze zette mij in het ( toen nog lege) oude hok, daar kon niemand mij pikken.
Het was wel een beetje eenzaam, dus zette Ma Tok 's nachts Keetje bij mij, zodat ik wat gezelschap had. Keetje vond dat prima, ze bleef vrijwillig ook overdag bij mij.
Totdat Vera de eerste keer terug kwam van de dierenarts, toen hij haar zo had laten spugen, weet u het nog?
Toen haalde Ma Tok Keetje uit het hok en zette ze Vera erin.
Desiree met speldjes in haar kuif
Dat was ook gezellig.
Toen Vera weer in de tuin kon scharrelen was ik eindelijk ook weer aan mijn vrijheid toe.
Er werden voor de zekerheid nog wat haarspeldjes in mijn kuif gedaan, maar die vielen er uit toen ik ze zat was en met mijn kop langs de muur ging wrijven. En nu loop ik alweer een poosje vrij rond in de Tok-tuin.
Dat is weer helemaal veilig geworden, nu Yvonne en Yvette een apart gedeelte van de tuin hebben gekregen, in het hok met de grote ren er aan vast.
Nu worden we niet meer gepikt. En nu kom ik bij wat ik eigenlijk wilde vertellen aan het begin van dit verhaal: mijn kuif is weer zo
Desiree met haar mooie nieuwe kuif
goed als helemaal dicht gegroeid, hij ziet er weer mooi uit.

Het enige nadeel hiervan is dat Laza mij nu ook weer ziet staan. Hij rent telkens achter mij aan, om mij te treden, hij denkt geloof ik dat ik een jonge hen ben geworden.
En dat is natuurlijk niet zo.
Ik ben en blijf een oude dame, al leg ik nu en dan nog wel eens een ei.
Dus nu moet ik steeds rennen om uit zijn buurt te blijven en hij heeft me al een keer ingehaald ook, de bruut!

Ik ben bang dat ik dat nu maar voor lief nemen, die avances van hem.
En eigenlijk ben ik natuurlijk, stiekem, ook wel een beetje gestreeld.

3 opmerkingen:

  1. "Treden" opgezocht in de Koenen van 1976.
    Mooi woord Ma Tok.
    Dank voor deze Pinkstervlijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Desirée, je bent nu eenmaal een schoonheid en dat ziet Laza natuurlijk ook. En het zeker een compliment omdat hij geen onderscheid maakt tussen oud en jong. Geniet er maar van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zie je maar weer hoe belangrijk een mooie kop met veren kan zijn!
    Vraagje: pikken de dames Y elkaar niet? Of hebben ze alleen maar de pik op de andere kippen?

    BeantwoordenVerwijderen