maandag 2 mei 2016

Wiske is blij met Zora


Wiske:
Ik heb haar gehoord, hoor, ons nieuwe familielid, de kleine Zora.

Zora 1 week oud
Ze kan inderdaad best hard piepen.
Zou ik ook zoveel lawaai gemaakt hebben toen ik nog zo klein was? Mama Maria zegt van wel, dus het zal wel zo zijn, maar ik weet dat niet meer.
Volgens mij maakten Wendelmoed en Winnifred veel meer herrie.
Maar dat bleken dan ook haantjes te zijn en die hebben altijd een hardere stem.

Ik heb Zora ook al gezien.
Wat is ze verschrikkelijk klein!
Ben ik echt ook zó klein geweest?

Ma Tok heeft een glasplaat voor het hok van Pippa en haar kind gezet, omdat het nog zo koud is de hele tijd.
Als het te koud is wil Pippa Zora niet uit haar dons laten komen.
Ze is bang dat het kleintje dan kou vat.

kleine veertjes op een vleugeltje van Zora
Ze heeft nog maar een paar kleine veertjes, aan haar vleugeltjes, verder is ze enkel nog maar bedekt met dons.
Als de wind daar doorheen blaast krijgt ze het veel te koud.
Dus Pippa heeft groot gelijk dat ze Zora "binnen" houdt en het niet goed vindt dat ze buiten gaat spelen.
Maar Zora moet natuurlijk wel eten en drinken, daarom heeft Ma Tok nu gezorgd dat de koude wind in elk geval niet meer naar binnen kan waaien in het broedhok. Alleen vind ik dat Ma Tok dat glas wel even had mogen zemen, maar ze zei dat ze daar geen tijd voor had.



Pippa en Zora achter plexiglas tegen de koude wind

Zora kijkt al eigenwijs
Zora is nu alweer meer dan een week oud, het gaat snel en ze groeit hard.
Toen ze net uit het ei was gekropen was ze nog kleiner dan nu, het is haast niet te geloven. Maar dat hebt u kunnen zien op de eerste foto's van haar.
Toen had ze nog helemaal geen veertjes, alleen nog maar dons. Ze kijkt al best eigenwijs, vind ik.
Ik ben erg benieuwd hoe ze eruit gaat zien als ze helemaal bevederd is.
De kleuren van het dons zeggen niets, Pippa was ook bijna helemaal geel toen ze uit haar ei kwam en nu is ze bijna helemaal zwart. Er zit in elk geval wat wit en wat zwart in de kleine veertjes op haar vleugeltjes, maar dat zegt ook nog niet alles.
Kortom: we zullen met ons allen geduld moeten oefenen tot Zora is uitgegroeid.

5 opmerkingen:

  1. Ons medeleven ook, voor Geertrui

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan dat deze opmerking bij het vorige verhaal hoort, meneer Kruimels.

      Verwijderen
    2. Heer Kruimels3 mei 2016 om 17:47

      Zou zomaar kunnen mevrouw Tok.

      Verwijderen
  2. Hoe het kuikentje er ook uit zal gaan zien, ik hoop voor iedereen dat het geen haantje de voorste wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heer Kruimels3 mei 2016 om 18:58

    Dat heb je niet in de hand Mevrouw van het glossie Poezen Magazine blad.
    Een Kemp-hen (de vrouw van de Kemp-haan dus) om maar eens een zijweg te noemen,
    behoeft toch ook niet persé het hennetje de voorste te zijn ?

    BeantwoordenVerwijderen