woensdag 25 mei 2016

Voorbeeldig kind?


Pippa:
Waar ben ik aan begonnen?

Odette komt bij Pippa kakelen over Zora
Ik was van plan om van Zora de meest voorbeeldige hen van de hele Tok-tuin te maken door haar streng op te voeden.
Maar wat is dat moeilijk, zeg!
Ik geloof dat ik dan ook wel het allermoeilijkste kuiken ooit getroffen heb.
Wat een ondeugd is ze, ik kan er geen woorden voor vinden. Odette kwam pas even met mij kakelen, om te vragen hoe het gaat met de opvoeding en zo. Volgens haar ben ik veel te streng voor Zora en is ze daarom zo stout.
Ik heb daar eens over zitten denken.
Niet dat ik daar veel tijd voor
eigenwijze Zora
heb, met die kleine boef om mij heen, het kwam er op neer dat ik het nadenken moest combineren met het warm houden van Zora toen het avond was geworden.
Ik heb haar een keer extra vroeg mee naar boven genomen, het kwam goed uit dat het toen regende en koud was in de tuin. Anders was ze vast niet met mij meegegaan.
Maar goed, toen wij dus boven zaten en Zora in slaap was gevallen ben ik gaan peinzen.
En ik kwam tot de conclusie dat Odette misschien wel een beetje gelijk had.
Maar hoe moet ik het nu verder aanpakken? Ik kan toch niet gewoon van de ene op de andere dag alles maar goed gaan vinden wat die kleine uitspookt?
Pippa beschermt Zora tegen het fototoestel van Ma Tok
Ik moet alles nog eens goed op een rijtje krijgen, eerst eens bedenken wat ik absoluut niet goed vind en haar dan verder een beetje haar gang laten gaan.
Dat is de oplossing, denk ik.
Ik ga er morgenochtend meteen mee beginnen en dan kijken we wel waar het schip strandt. Odette zei dat het misschien ook kwam doordat Zora geen broertjes of zusjes heeft.
Daar kan ik niets aan veranderen. Zou het helpen als ik zelf nu en dan even voor zusje speel? Ook een beetje gek doen, bedoel ik. Daar zal ik het nog eens over hebben met Odette, zij komt morgen weer bij mij kakelen, heeft zij beloofd, om te zien of ik het met haar eens kan zijn wat betreft de strengheid van mijn
Zora in een hoekje van de ren
opvoeding.
Ik hoop dat deze verandering van aanpak een beetje gaat helpen, want zoals het nu gaat houd ik het niet vol.
En ik weet ook niet of ik op deze manier ooit nog weer eens broeds zal worden.
Straks krijg ik nog last van een post-broedse depressie en daar schiet niemand iets mee op.
Ik zal u op de hoogte houden van de uitwerking op Zora van mijn nieuwe opvoedmethode, misschien kunt u er ook nog iets van leren voor de opvoeding van uw eigen kuikens, als u die nog onder uw vleugels hebt tenminste.


3 opmerkingen:

  1. Kwestie van nature of nurture, toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Postbroedse depressie???
    (wat een prachtige foto toch, die van Pippa!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mevrouw Katblad, dat ben ik met u eens. Ze kijkt zo lief. Maar opvoeden dat is en blijft moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen