woensdag 28 december 2016

Hanen onder elkaar


Anne C:

Ik ga het alweer hebben over Yvonne en Yvette, en dan vooral over Yvonne.

Yvonne met kale plekken, Yvette niet
Zij was degene, die zoveel veren verloor.
Ik kan u nu meedelen dat het eten van kattenvoer haar veel goed heeft gedaan. Op de kale plekken zitten nu allemaal nieuwe pennen, waar later de pluimen van de veren uit gaan komen.
Het ziet er niet uit, als u het mij vraagt, maar het is wel een heel goed teken, die witte stekels uit haar vel. Ze ziet er weer bijna net zo uit als toen ze hier in de Tok-tuin kwam wonen.
Ma Tok zei al dat het net leek
nieuwe veerpennen bij Yvonne
alsof zij niet goed voor Yvonne had gezorgd, omdat ze er weer zo slecht uitzag, maar ze weet natuurlijk best dat dat niet waar is. Yvonne heeft gewoon een rare tijd uitgekozen om in de rui te gaan.
Ik moet elke keer lachen als ik haar zie lopen met haar rare uitsteeksels.
Yvonne kan het niets schelen als ik haar uitlach, zij zegt dat ze ook vaak moet lachen om mijn scheve kam en mijn rare halve kuifje en dat vind ik ook prima.
Ik heb geen last van mijn scheve kam en kuif, die zie ikzelf toch niet.
En ik voel me helemaal gezond
Laza met Maria en Wiske
en ik heb het fijn naar mijn zin als hulphaan van LazaRus.
Wij kunnen het goed vinden met elkaar en de hennen zijn ook helemaal aan mij gewend als Laza's schaduw.
Ik voel me nu een soort onderkoning en ik moet zeggen: dat voelt best goed.
Niet dat ik me hoog boven de hennen verheven voel, dat is helemaal niet mijn aard, maar ik mag Laza helpen om de orde een beetje te bewaren onder de kippen. En dat is soms echt nodig, want zij kunnen er een behoorlijke puinzooi van maken, om het maar eens op z'n
orde handhaven onder de hennen
Hollands te zeggen.
Hoe dan, vraagt u?
Wel, in de eerste plaats kakelen ze altijd allemaal tegelijk en door elkaar heen, zodat niemand ook maar iets kan verstaan.
Als zij het over onbelangrijke dingen hebben is dat niet erg, maar als er iets beslist moet worden wil je toch wel één mening tegelijk horen.
En verder willen ze wel of juist niet naast een bepaalde andere hen zitten op de stok als het avond is geworden. Dan moet er ook wel eens worden ingegrepen, anders blijft het een gevlieg heen en weer tot je er duizelig van wordt. Maar verder is het een aardig stelletje kipjes, wij hebben het goed, wat dat betreft, Laza en ik.

7 opmerkingen:

  1. Laza boft maar met zo'n kleine, bescheiden hulpje naast zich. Ben benieuwd of dat komend voorjaar zo blijft! Als Anne C echt volwassen wordt en interesse in de meisjes krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor vogel- en natuurliefhebbers met een sterke maag een filmpje met de dodelijke uitwerking van het vogelgriepvirus variant H5N8.

    https://www.youtube.com/watch?v=XxkuzjMsNOU


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Als u al aan het breien was mag u gerust doorgaan, er komt vast nog wel eens een kip op een rare tijd in de rui.

      Verwijderen
  4. Maar eet u dan nooit een malse kip uit zeg maar het eigen tokbeheer op, Ma Tok ?
    Of bent u vegetiel ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om met Hoogendoorn te spreken: Een dier dat je een naam hebt gegeven eet je niet op.

      Verwijderen