vrijdag 30 december 2016

Kleur, maat en kou


Nadine:

Het begint al te wennen, om met drie bruine hennen te zijn in de Tok-tuin.
Als ik rondkijk en ik zie Barbara en Babette scharrelen word ik nog wel blij en warm van binnen, dus helemaal gewoon is het nog niet, maar ik kijk niet meer telkens verbaasd als ik één van hen tegenkom.

Maria (links) en Babette
Wij bruintjes trekken best veel op met elkaar.
Het is niet zo dat we de anderen negeren, maar we zoeken elkaar nu en dan gewoon op.
Waarom dat is weet ik niet en Barbara en Babette weten het ook niet, ik heb het aan hen gevraagd.
Zij zaten bij Hoogendoorn met zwart-witte hennetjes in een hok, dus zij waren ook gewend aan andere kleuren kippen.
Vreemd, met Vera en Vita ging ik niet zo vaak samen op pad in de tuin. Ik denk dat dat komt omdat zij zo groot waren.
Daaraan kun je zien dat grootte
Barbara
belangrijker is dan kleur.
Barbara en Babette zijn officieel een kleiner ras dan ik, Serama's zijn kleiner dan Chabo's, maar in de praktijk zie ik niet echt veel verschil. Zij zijn dan ook tamelijk groot voor hun soort, Ma Tok heeft speciaal de grootste Serama's uitgezocht, omdat zij dacht dat die beter tegen de kou zouden kunnen. En Barbara en Babette kunnen er net zo goed tegen als wij, Chabo's. Ze hebben helemaal geen last gehad van de paar nachten vorst, die we gehad hebben.

Verder is het maar weer een slappe winter, vindt u ook niet?
Geen sneeuw of ijs te zien.
En ik heb gehoord dat dat er de komende dagen ook nog niet in zit. Mij lijkt het wel eens leuk, een zogenaamde "strenge winter", ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Ik heb wel van Desiree gehoord dat
paadje in de sneeuw
Ma Tok dan allerlei dingen gaat doen in de tuin, zoals sneeuwvrije paadjes voor ons maken, zodat we geen erg koude voeten krijgen als we gaan scharrelen.
Wij kunnen dan natuurlijk ook gewoon binnen blijven, maar even een frisse snavel halen is altijd erg lekker.
Ik weet niet hoe u denkt over de hele dag binnen zitten, maar ik vind dat drie keer niks.
Je wordt er zo suf van en 's nachts kun je niet lekker slapen.
Maar voorlopig hebben we dus nog geen last van de kou hier in de Tok-tuin.

Jammer hoor, ik zou best eens sneeuw willen zien.

1 opmerking: