vrijdag 2 december 2016

Avondgekakel


Desiree:

Maria heeft u bijgekakeld over het vroeg op stok gaan in verband met de kou en de korte dagen. Ik wil u een avondgesprek tussen ons niet onthouden, misschien vindt u dit leuk of interessant. Als u er niets aan vindt kunt u dit verhaaltje natuurlijk gewoon overslaan, maar dan mist u wel uw broodnodige gezellige kletspraatje van de vrijdag. En dat zou ik jammer vinden, maar ja, u moet dat helemaal zelf weten.
Hier komt een avondgesprek van de familie Tok op stok.

Maria en Wiske op de hordeur
Maria: "Wat zitten we hier weer knus, hè?"
Wiske: "Kunnen wij niet alvast tussen de anderen in gaan zitten, mama, dat is veel warmer en nog knusser."
Maria: "Ja, dat kunnen we wel doen, dat is wel een goed idee van je, kind."
En Maria en Wiske vlogen van de bovenrand van de hordeur af naar een plaatsje op de stok.
Geertrui: "Héhé, niet zo dringen hè, ik val bijna van mijn stokje, hihihi."
Laza: "Rustig aan, dames, er is plaats genoeg voor iedereen."
Anne C: "Kom hier maar zitten, Wiske, ik heb een plekje voor je
Annette, Desiree en Nadine
open gehouden."
Wiske: "Wat aardig, dank je wel."
Barbara: "Mag ik ook wat zeggen?"
Laza: "Natuurlijk mag dat, je bent een volwaardig lid van de familie Tok."
Barbara: "Ik vind het hier zo gezellig als we 's avonds zo samen op de stok zitten, dat had ik nog nooit meegemaakt, zo'n knusse boel."
Babette: "Daar sluit ik me helemaal bij aan, ik ben zo blij dat ik hier mocht komen wonen."
Nadine: "Ik ben ook heel blij dat jullie hier zijn gekomen, lekker weer wat meer bruin in de tuin."
Odette, Babette, Barbara, Pippa en Laza
Geertrui: "Dat rijmt, Nadine. Ben je al in de sinterklaasstemming?"
Odette: "Ik vind altijd gewoon: hoe meer kippen, hoe meer vreugd, welke kleur ze hebben maakt mij niet zo uit."
Annette: "Wat is dat, sinterklaas? Moet je dan in dichtvorm kakelen?"
Geertrui: "Nee hoor, dat doen de mensen op vijf december, dan maken ze gedichten voor elkaar en ze geven elkaar ook cadeautjes, het is een soort feest."
Pippa, Laza en Anne C
Annette: "Wat een leuke gedachte, misschien kunnen wij ook eens zoiets verzinnen."
Desiree (ik dus): "In dichtvorm kakelen is wel een lollig idee, maar cadeautjes... hoe dat hier zou moeten weet ik niet, wij krijgen elke dag al zoveel lekkers van Ma Tok dat het hier wel elke dag feest lijkt.
Pippa: "Ja, laten we dat doen, op vijf december mag er alleen maar gekakeld worden met rijmende regels; ik ben wel benieuwd of er dan net zoveel gekakeld gaat worden als nu."
Barbara: "Wanneer is het eigenlijk vijf december, duurt dat nog lang?"
Barbara en Babette
Geertrui: "Nee hoor, als het weer maandag is is het al zover. Dus als je nog wilt oefenen moet je snel beginnen. Anders kun je de hoofdprijs nooit winnen. Hihihi."
Laza: "Nou, Geertrui, ik hoor het alweer, jij hebt geen oefening meer nodig.
En hiermee wil ik de kakeltijd afsluiten, Ma Tok is al geweest om de deur dicht te doen, dus we kunnen allemaal lekker gaan slapen. Welterusten."
Alle anderen: "Welterusten, Laza."




Zo, dat was het gesprek van vanavond. U hebt kunnen meegenieten van een rustig avondje. Het gekakel tijdens het "heerlijk avondje" zal wat langzamer gaan, denk ik, iedereen moet dan telkens voordat hij of zij iets zegt diep nadenken om alles te laten rijmen. Ik wens u allen ook een fijne sinterklaasavond toe met veel cadeautjes en gedichten. En ik hoor het wel als u wilt dat ik over ons sinterklaasavondje ga berichten.


4 opmerkingen:

  1. Tok, tok, tok
    Zo lekker op de stok
    Wie legt er nog een ei
    Dan is Ma Tok weer blij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, mevrouw Katblad, u bent al helemaal in de stemming. Al druk gedichtjes aan het maken zeker?

      Verwijderen
  2. Kakelen op rijm, dat valt niet mee
    Wie kan dat het beste, Laza, of Anne C?
    Of zijn de nieuwelingen juist heel goed?
    Ik hoor graag wie het het beste doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toef Been-Ootjes (Zierkzee).....3 december 2016 om 17:49

    Mooi dat warme Tok red light district.
    En hoe Mevrouw Bladkat het ook flikt,
    ze ken rijmen en dichten,
    zonder haar hemd op te lichten.

    BeantwoordenVerwijderen