woensdag 7 december 2016

Snoepen en sporten


Wiske:

En, hebt u allemaal leuke cadeautjes en gedichten gekregen van de Sint?

met z'n allen wachten op het lekkers
Wij kregen op de feestdag (vijf december) allemaal extra lekkers van Ma Tok, zodat wij ook een echt feestje hadden.
Een meelwormen- en vlokreeftjesfeestje. Heerlijk!
We hebben met ons allen lekker gesmuld in de tuin. Natuurlijk kregen Yvonne en Yvette hun deel in hun ren, dus die konden gewoon met ons meedoen.
Dat feestje is weer geweest, nu op naar het volgende.
Dat is kerst, heb ik gehoord.
Dan krijgen wij vast ook weer extra lekkers van Ma Tok. En dan is het jaar al snel helemaal op. Dat schijnt ook weer een reden te zijn om te snoepen.
moeder Maria en dochter Wiske
Ik vind het allemaal best, laat al die snoepdagen maar komen! Mama Maria zegt wel eens tegen mij dat ik veel te veel eet en snoep, straks word ik nog vierkant, of ik groei dicht. Volgens mij kan dat helemaal niet. Hebt u wel eens een vierkante kip gezien? Nee toch? Nou dan! Of een dichtgegroeide? Ook niet, toch?
Mama Maria probeert mij bang te maken om te voorkomen dat ik te gulzig ben. Dat begrijp ik wel, want gulzigheid staat onopgevoed en zij is mijn opvoedster. Dus dan zou het ook een beetje haar schuld zijn als ik ga schrokken.
Maar dat doe ik niet, want als je schrokt proef je niks en dat vind ik zonde van het lekkers.
Dus mama Maria hoeft zich geen zorgen te maken.
Yvonne en Yvette in de ren met links de gele voetbal
En erg dik worden wij hier in de Tok-tuin toch niet, daarvoor lopen wij veel te veel heen en weer te scharrelen.
De enigen die vet zouden kunnen worden zijn Yvonne en Yvette, maar die lopen best veel door hun ren te zoeken naar lekkere hapjes, die Ma Tok daar rondstrooit.
Zij moeten dus ook iets doen voor de kost en dat is heel gezond.
En als ze extra gymnastiek willen hebben lopen ze gewoon hun trap en paar keer op en af, dat is een heel goede oefening.


de kippen-voetbal
Ma Tok doet voor hen ook zaadjes in een bal met een kleine opening, die kunnen zij heen en weer trappen door hun ren, dan komen die zaadjes eruit. Ik zie ze regelmatig voetballen met dat ding, dat is een geinig gezicht.
De bal is felgeel, dus je ziet het meteen als ze daarmee bezig zijn.
Het is jammer dat er alleen maar twee witte kippen zijn die met die bal spelen, er zouden eigenlijk ook nog een paar bruine hennen moeten zijn om de tegenpartij te vormen.
Misschien brengt Ma Tok voor ons ook nog een keer zo'n bal mee, het lijkt mij best een leuk spelletje. Kunnen we laten zien dat voetballen niet alleen voor hanen is, maar ook voor hennen.
Waar Ma Tok die voetbal vandaan heeft?
Van Hoogendoorn natuurlijk, waar anders?

2 opmerkingen:

  1. Veel voetballers zijn in feite natuurlijk kippen zonder kop.
    Maar je weet het pas als je het ziet.

    BeantwoordenVerwijderen