dinsdag 8 december 2015

Eierproblemen


                                                                      Nadine:

Laza Rus in de rui
Yvonne en Yvette hebben u al verteld hoe het komt dat wij er weer allemaal zo mooi uit zien.
Door de rui, inderdaad.
Ik moet zeggen dat ikzelf niet veel last heb gehad van het wisselen der veren, maar sommige hennen hebben er een poosje best zielig uitgezien.
Hennen, zeg ik, maar herinnert u zich de foto van onze haan nog?
Laza Rus in de rui?
Dat was ook geen gezicht, met die ene hoge veer in zijn staart.
Wij hennen hebben daar stiekem om zitten grinniken.
We hebben hem niet in zijn gezicht uitgelachen natuurlijk, we kijken wel uit, dan zou er wat gezwaaid hebben.
Hij is tenslotte de baas.
Maar goed, die tijd is ook weer voorbij.

En nu is het tijd om het over onze eieren te hebben.

Vera en Vita, de bruine geredde legkippen
Wij, de chabo's, en de kuifhoenders leggen niet in de winter, dan hebben wij onze energie nodig om warm te blijven. Dat komt omdat wij eigenlijk sierkippen zijn en geen legkippen.
Ook geen vleeskippen, nee, die zijn er niet in de familie Tok. Vera en Vita zijn bruine geredde legkippen en Yvonne en Yvette zijn witte van die soort.
Ze zijn niet van hetzelfde ras.
Dat kunt u zien aan de verschillende kammetjes,
die zij hebben.
En aan hun kleur, natuurlijk.
De legkippen leggen in de winter veel minder eieren, nu zij niet meer in een legschuur wonen,
Yvonne en Yvette, de witte geredde legkippen
waar constant het licht aan is.
Zij mogen hier in de Tok-tuin ook genieten van een rustperiode in de winter. En dat doen zij ook. Maar toch leggen ze nu en dan nog wel een ei.
En nu komt het: die eieren worden door onszelf opgegeten! Ik weet niet wie er is begonnen met het aanpikken van de schaal van zo'n ei, maar als het eenmaal open is kunnen wij er echt niet van afblijven.
En zo is het gekomen dat Ma Tok nu bijna elke morgen een legnest moet schoonmaken.
Soms zelfs wel twee.
Zij is daar helemaal niet blij mee. Ze loopt dan een beetje te mopperen op ons, terwijl ze alles aan het opruimen is.
Ja, want er zakt altijd ook wat van de inhoud van zo'n ei in de houtsnippers, die in het legnest liggen en dat maakt een vieze kleverige natte smurrie in dat nest.
Ma Tok heeft al gedreigd om er geen zachte snippers meer in te leggen, zodat een ei meteen na het leggen in het bakje vooraan het nest rolt.
Dan kunnen wij er niet meer bij.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

4 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd of je kippen gevoelig zijn voor je dreigement Ma tok!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eiwit gebrek misschien, dat leeg aborteren van de eigene eieren ?
    Versche regenwormen of anderszins insecten aanbieden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij u ook al, mevrouw Tok! Bij mij eet ook 1 kipje haar ei op! Ik denken dat ik weet wie het is, maar ik ben er nooit op tijd bij. Smurrieboel! En als ze eenmaal de smaak te pakken hebben......!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik ma Tok zou zijn, zou ik het opvangbeschermlaadje weer instellen, voor het te laat is en Pa Tok voortaan altijd naar de buurtsuper moet voor zijn omeletplannen!

    BeantwoordenVerwijderen