woensdag 23 december 2015

Het mysterie opgelost


Desiree:
Ma Tok kwam gisteren naar mij toe om met mij te praten over wat er de laatste tijd aan de hand is in de Tok-tuin. Zij heeft mij verteld dat zij de oorzaak is van alle consternatie.

ei zonder schaal, een zogenaamd "windei"
Maar de schuld ligt bij de kippen, bij ons, dus.
Nu werd ik wel heel erg nieuwsgierig en dat zei ik ook tegen haar.
Ze begon haar verhaal met het opfrissen van mijn geheugen, zei ze.
Het was allemaal in gang gezet door het aanpikken en opeten van de eieren van Vita, toen zij ziek was.
De schalen van haar eieren waren heel dun geweest, zodat ze vaak al braken tijdens het leggen.
Er was zelfs een keer een ei helemaal zonder schaal gelegd, met alleen een vlies er omheen.

groot wit ei van Yvonne of Yvette
Doordat de inhoud van die eieren niet werd beschermd door een degelijke schaal was het eigeel en eiwit naar buiten gelopen en de kippen hadden daarvan geproefd.
En de smaak van die inhoud beviel hen wel, zelfs zo goed, dat zij later, toen de eieren van Vita weer helemaal goed waren, die eieren stuk gingen pikken, om door te kunnen gaan met het eten van dat heerlijke spul.
Ma Tok was hier helemaal niet blij mee.
Ten eerste had zij nu geen lekkere eieren meer om mee te nemen het huis in en ten tweede moest zij telkens de troep opruimen, die door de kippen was gemaakt.
Zij had toen lege legnesten neergezet, zodat de eieren meteen in een daarvoor bestemd bakje zouden rollen.
Dat ging niet helemaal goed, omdat er nu eieren buiten de nesten werden gelegd.

mosterd
Ma Tok had al een keer gedreigd strengere maatregelen te nemen en zij vond de tijd daarvoor nu gekomen.
Ze nam een groot wit ei van Yvonne of Yvette mee naar het huis en daar maakte zij aan elke kant van dat ei een klein gaatje. Toen blies zij door het ene gaatje de inhoud van het ei door het andere gaatje naar buiten.
Het was een hele klus, vooral omdat zij was vergeten rietjes te kopen. Ze stond dus met haar mond aan het ei te blazen. Toen het eindelijk klaar was, vulde zij de slagroomspuit met mosterd(!) en daarmee spoot zij de lege schaal vol.
Een klein plakbandje op de gaatjes en het ei was klaar.
Klaar om de kippen af te leren eieren aan te pikken.
Ze legde het geprepareerde ei in een legnest en ze ging het huis weer in.
De rest kunt u vast wel raden.
Ik wel in elk geval.
Het mysterie is hiermee opgelost.
Ik ga aan Laza vertellen hoe de zaak in elkaar zit en dan moet hij maar zien wat hij ermee doet.
En of het geholpen heeft? Dat hoort u later nog wel eens.

5 opmerkingen:

  1. Hahaha, wat slim Ma Tok! En ik maar denken dat de Geertruien erachter zaten...dom, dom...Ik zie al voor dat ze hapje nemen en dat hun gezichtjes helemaal betrekken omdat ze het zoooo vies vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat slim van Ma Tok! En dan nog extra pittige mosterd gebruiken ook!
    Moet deze actie nog een keer herhaald worden, voor het geval er een paar hennen een slecht geheugen hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan er geen touw aan vast knopen, dat gedoe met dat eierblazen en die extra pittige Kühne vulmosterd.

    BeantwoordenVerwijderen