zaterdag 12 december 2015

Singels


Laza Rus:
Mevrouw Wies heeft nog wat problemen met haar Jannes, heb ik begrepen.

Geertrui met haar krulveer-staart
Niet dat hij geen goede haan zou zijn, daar gaat het niet om.
Nee, het gaat over zijn staart.
Die schijnt nogal rommelig te blijven, terwijl zijn kale nekkie weer helemaal mooi begroeid is.
Hij lijkt erg op de Geertuien, zegt mevrouw Wies.
Maar ja, dat zijn hennen, die hebben natuurlijk niet zo'n grote opvallende staart als een haan.
En Jannes is nog erg jong.
Ik denk dat mevrouw Wies gewoon geduld moet oefenen, dan wordt de staart van die witte krulveer vast ook wel mooi.
Ze moet hem maar veel eivoer geven, dat is heel goed voor de veer-ontwikkeling.
En het is ook nog eens vreselijk lekker.
Wij krijgen het hier eigenlijk elke
Laza Rus met zijn fraaie staart
dag wel een beetje, gewoon omdat het goed is voor ons, er zit veel eiwit in, en ook omdat wij er altijd zo leuk op af rennen.
Dat zegt Ma Tok tenminste.
Ik denk overigens niet dat de staart van Jannes zo mooi wordt als die van mij.
Dat zeg ik niet uit ijdelheid, maar gewoon omdat hij een krulveer is en ik kan me niet goed voorstellen hoe de sierveren van een krulveer zijn staart er uit gaan zien.
Wist u dat die lange sierveren aan de staart van een haan "singels" heten? Het lijkt wel alsof dat in Leiden is uitgevonden, die naam. Hier om de stad heen zijn ook singels, maar die zien er toch heel anders uit dan mijn staartveren. Heel nat zijn ze, die singels, ze staan vol met water, heb ik gehoord.


Wendelmoed, voordat hij in de singel belandde
Mijn zoon Wendelmoed is verdronken in zo'n singel om de
stad.
Hij was met zijn singels in de singel gevallen, zou je kunnen zeggen.
Als het niet zo triest was zou je daarom kunnen lachen.

Gelukkig was er toen een buurvrouw van Ma Tok, die nog een haantje over had, dat naar mevrouw Wies mocht verhuizen.
Het is voor haar hennen wel heel fijn dat deze Jannes nu de boel een beetje onder controle is komen houden.
Want al is hij lang niet de oudste of de grootste, hij is daar wel de baas, heb ik gehoord.
En zo hoort het ook.

2 opmerkingen:

  1. Goed voer is het halve werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ma Tok, Jannes heeft inderdaad nog een rommelige staart. Maar verder is hij een echte haan. Hij heeft de leiding op zich genomen op bijna alle kippen. 1 kipje reageert anders, maar dat zal ik u binnenkort vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen