donderdag 10 december 2015

Lege legnesten


Desiree:
Wat een probleem, hè, met die aangepikte eieren.
leeg legnest met zwart matje onderin
Ik heb medelijden met Ma Tok, die elke dag een legnest staat schoon te schrobben.
Zij heeft al tegen Vera en Vita en Yvonne en Yvette gezegd dat zij nog liever heeft dat er helemaal geen eieren meer gelegd worden. Dan heeft zij in elk geval niet zoveel werk.
En nu is het toch zover gekomen dat Ma Tok de legnesten leeg heeft gelaten, dus zonder bodembedekking.
Nu moet je op een soort plastic matje gaan zitten om te leggen. Het is een lekker zacht matje, dat wel, maar ik vind het niet zo comfortabel als een laag heerlijke houtkrulletjes.
Ma Tok zei dat we het er zelf naar gemaakt hebben.
En ik moet haar eigenlijk wel gelijk geven.


groot bruin ei van Vera en Vita
groot ei van Yvonne en Yvette
Nu is het de bedoeling dat de gelegde eieren na het opstaan van de leggende hen meteen naar voren in het daarvoor bestemde bakje rollen.
Maar ik heb zo mijn twijfels of dat gaat gebeuren.

2 soorten geredde legkippen bij elkaar
De eieren van die vier grote meiden zijn namelijk zó enorm, die passen vast niet door de ingang van dat bakje.
En dan blijven ze alsnog in het nest liggen, uitnodigend om aangepikt te worden.
De tijd zal het leren.
U vraagt waarom wij dat doen, dat aanpikken?
Dat komt omdat wij de inhoud van een ei onweerstaanbaar heerlijk vinden smaken.
En nu wilt u weten waarom we dat eerst niet deden, dat
scharrelen is beter dan eieren kapot pikken
aanpikken, en nu wel?
Dat is zo gekomen toen Vita eieren ging leggen met een heel slappe schaal, die meteen kapot ging, zodat de inhoud voor onze snavels kwam te liggen.
En nu weten wij dus hoe lekker dat is. En daarom kunnen wij het niet meer laten.
Ma Tok is al aan het bedenken hoe ze ons kan afleren om ervan te eten. Ik geloof dat zij al een heel naar ideetje heeft, ik hoorde haar iets mompelen over mosterd... Hopelijk is dat niet nodig, want het klinkt niet fijn. Maar eerst wachten we dit experiment met de lege legnesten maar eens af.

3 opmerkingen:

  1. Maar Geachte Mevrouw Ma Tok,
    wat doet u dan met de eieren die niet kapot gepikt zijn ?
    Uit laten broeden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mosterd? Ik ben benieuwd wat dat voor plannetje is. Misschien heb ik er ook wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eierverslaving bij kippen is een ernstige zaak. Hier moet een speciale therapeut voor ingehuurd worden. Ma Tok, u heeft nog maar een paar weken om uw kipziektezorgverzekering aan te passen; niet vergeten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen