vrijdag 19 februari 2016

Het voorjaar komt eraan


                                                                                        Pippa:
Wilhelmina
We hebben van Maria gehoord dat haar dochter Wilhelmina de lente al behoorlijk in haar bolletje heeft.
Zij was alweer aan het broeden. Nou ja, aan het oefenen om te broeden, zullen we maar zeggen, want ze bleef niet constant op de eitjes zitten.
En dan komen er geen kuikens uit, dat kan ik haar wel vertellen. Ik weet uit ervaring dat je echt drie volle weken achter elkaar moet broeden, maar dan is de beloning ook groot.
Er is niets mooiers op de wereld dan een nestje pas uit het ei gekropen kuikentjes.
Vooral als het weer dan ook nog
net uit het ei gekropen kuikentjes
meewerkt en het lekker warm is buiten.
Dat is voor de kleintjes het beste, dan groeien ze lekker snel.
Als er lang daglicht is zijn kuikens ook lang wakker en dan eten ze dus meer, zodat ze harder groeien.
Ik krijg al weer bijna een beetje zin om op eitjes te gaan zitten, maar er zijn op het ogenblik alleen maar eieren van de geredde legkippen en Ma Tok heeft aan de mensen van "Red een legkip" beloofd dat er met die eieren niet gebroed gaat worden. En de legkippen mogen zelf ook niet broeden, geloof ik. Niet dat ze daar aanstalten toe
verschil in grootte van de eieren
maken, maar je weet het maar nooit.
Ik heb weleens op zo'n groot ei gezeten, dat valt nog niet mee voor zo'n klein Chabootje als ik. Ik moest me er helemaal omheen plooien om het goed te verwarmen. Ma Tok heeft het toen snel onder mij vandaan gehaald en eigenlijk was dat wel een opluchting.
Hoewel ik wel benieuwd ben wat er uit zo'n ei zou komen als het bevrucht zou zijn door Laza.
Vast een heel bijzondere kip.
Of haan, dat kan natuurlijk ook. Nee, daar moeten we maar niet aan beginnen. Wiske is de enige kruising hier in de Tok-tuin, en dat moet ook maar zo blijven. Trouwens, de nakomelingen van Jannes zullen ook een verrassing zijn. Hij is zelf al een kruising tussen een Hollands kuifhoen krulveer en een Chabo, en in de tuin van mevrouw Wies lopen hennen van verschillende rassen rond. Ik hoop dat het gaat lukken daar en dat wij foto's zullen krijgen van mevrouw Wies als het zover is.
Ja, de lente belooft weer een spannende tijd te worden voor ons.

2 opmerkingen:

  1. Is Pasen nog te vroeg?
    Niet voor de AH, maar die eitjes en kuikentjes zijn van chocola...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben ook heel benieuwd! Xara zat ook al op een nestje met 4 eitjes, die begint dus ook!

    BeantwoordenVerwijderen