woensdag 10 februari 2016

Over lellen, oren en eieren


Keetje:
Mevrouw Katblad heeft een tijdje geleden een vraag gesteld aan Ma Tok en ik heb de eer om haar daarop antwoord te geven.

Wiske, zwart met witte oortjes
Het was een vraag over Wiske, die mijn ei-dochter is.
Maria is haar broedmoeder, maar het ei waar zij uit gekropen is was van mij.
Natuurlijk is Laza haar vader, want er is geen andere haan hier in de Tok-tuin.
De vraag van mevrouw Katblad was: "Hoe komt Wiske aan haar witte lellen?"
Die zou zij van mij of van Laza moeten hebben geërfd.
Voordat ik de vraag ga beantwoorden moet ik eerst een misverstand uit de weg ruimen. Wiske heeft geen witte lellen. Haar lelletjes, die bij haar snavel zitten, zijn gelukkig mooi rood, wat betekent dat zij goed gezond is.
Ik begrijp wel wat mevrouw Katblad bedoelt als zij het over "witte lellen" heeft, zij bedoelt
Wiske, met op de achtergrond haar ei-moeder Keetje
dan Wiske's oortjes.
Die zijn wit, dat klopt.
En die witte oortjes heeft zij van mij. Ik heb namelijk ook witte oren.
Die kunt u niet zien, die zitten onder mijn kuif.
En weet u wat zo grappig is? Hennen met witte oren leggen witte eieren.
Als de oren van een kip rood zijn zal zij bruine eieren leggen.
Dan weet u dat ook weer.
Ik persoonlijk vind die witte oortjes erg grappig staan bij Wiske, omdat zij verder zo mooi glanzend zwart is.
Wiske legt dus, net zoals alle kuifhoenders, witte eieren.
De Chabo's leggen eitjes, die niet spierwit zijn, maar ook niet bruin. Ze zijn een beetje crème van kleur. Yvonne en Yvette leggen grote spierwitte eieren. En Vera en Vita leggen grote bruine, de kleur van hun oren moet u nu kunnen raden.
Zo is er een hele verscheidenheid hier in de tuin. Ma Tok zegt dat zij het leuk vindt, al die verschillende eieren, grote en kleine, witte, crème en bruine.
Dat staat heel gezellig als ze bij elkaar op een schaal liggen.

Bent u tevreden met mijn antwoord, mevrouw Katblad? Zo niet, dan hoor ik het wel.

5 opmerkingen:

  1. Wel Keetje, we zijn weer een stuk wijzer geworden door dit verhaal!
    Maar misschien dat Ma Tok ook nog een keer, als zij voldoende tijd daarvoor heeft, bij de fotootjes (hiernaast) van alle kipjes even kan aangeven wat hun afkomst is?
    Dan hoeven wij niet steeds terug te scrollen en leren wij sneller uit ons hoofd wie wat is. Als geheugensteuntje dus...
    En misschien dat Ma T. ook nog even kan vertellen wat Wiske op de laatste foto voor haar snaveltje heeft liggen? Want dat lijkt niet op paprika en ook niet op bloemkool, maar is wel van groot belang voor de werkelijk geïnteresseerde lezer, zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er ligt een bloemkoolblad voor Wiske's snavel, zij is daar gek op.

      Verwijderen
    2. De rassen van de familie Tok leden zijn bij de foto's hiernaast gevoegd. Bent u zo tevreden, mevrouw Katblad?

      Verwijderen
  2. Tsjonge, wat een geweldige service, Ma T.!
    En wat heeft u dat netjes gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel voor het compliment, mevrouw Katblad. En het was een waardevolle opmerking van u, vandaar dat ik er meteen gehoor aan heb gegeven.

      Verwijderen