woensdag 17 februari 2016

Lentekriebels


Desiree:
Het wordt over niet al te lange tijd weer lente.
Hoe ik dat weet?
scharrelen en zandbadderen in het voorjaar
Dat soort dingen voelen wij, hennen, in ons lijf.
Hanen ook, trouwens.
Laza is iedere ochtend weer iets vroeger met kraaien en dat klopt ook, want de zon komt elke morgen iets vroeger op.
Ik verlang er wel naar, naar de lente. Het is tot nog toe geen echt koude winter geweest, maar ik heb er zin in om weer eens lekker in de warme zon te zitten in de tuin. Heerlijk zandbadderen met ons allen. Nu doen we dat veel minder vaak, de aarde in de
oma Desiree bij haar kleinkinderen op bezoek
tuin is eigenlijk niet droog en korrelig genoeg. Dat komt door al die regen, die telkens uit de lucht is komen vallen.
Ik ben ook benieuwd wie er dit jaar broeds gaat worden.
En of Ma Tok het goed zal vinden dát er iemand gaat broeden.
Ik hoorde haar pas tegen Pa Tok zeggen dat zij het eigenlijk wel genoeg vindt, dertien hennen en een haan. Hoe meer kippen, hoe meer poep, zei ze erbij.
Ik begrijp dat wel.
Zij staat elke morgen onze mestplank schoon te maken.
Vera en Vita
En dat is nog niet alles, er wordt nog steeds geknoeid met de eieren. Vooral met de grote bruine van Vera en Vita.
De grote witte van Yvette en Yvonne hebben keiharde schalen, die zijn bijna niet kapot te krijgen, maar de eieren van de twee bruine dames zijn iets dunner en dan pik je er heel gemakkelijk een gaatje in.
Tja, en als het dan toch open is, dan lusten wij dat allemaal erg graag.
Maar Ma Tok moet dan de overgebleven troep, die wij niet kunnen opslurpen, opruimen en dat vindt zij best vervelend.
het zwarte gedeelte van het legnest kan in de vaatwasser
Gelukkig heeft ze ontdekt dat de binnenbekleding van de legnesten in de afwasmachine kan, dat scheelt een heleboel gepoets bij het koude kraantje in de koude tuin.
Ze hoeft dan alleen de gele bak maar schoon te maken. Maar blij wordt ze er niet van, zegt ze. Bovendien kan zij nu nauwelijks meer eieren uitdelen in de buurt, en dat doet zij juist zo graag.
Ik legde vorige zomer nu en dan nog een eitje, ik weet niet of dat dit jaar ook weer gaat gebeuren. Ma Tok heeft gezegd dat ik eigenlijk allang met pensioen zou moeten zijn, daar heb ik de leeftijd voor.
Maar als er een eitje komt dan moet het gelegd worden, zo is dat nu eenmaal.
Daar doe je niets aan als hen.

2 opmerkingen:

  1. Ma Tok heeft vast een flinke vaatwasser! Past de kattenbak er ook in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen het zwarte gedeelte van het legnest past er maar in, mevrouw Katblad. En de kattenbak is helaas een heleboel maten te groot voor de vaatwasser.

      Verwijderen