woensdag 27 juli 2016

Anne C op avontuur (1)


Desiree:

Daar ben ik alweer met een verhaal over mijn twee kuikens.
En het is een spannend verhaal, vooral voor mij.
En voor Anne C.
Want weet u wat er gebeurd is?
Iets héél erg engs.
Ik ga nog bibberen als ik er aan denk.

Desiree dommelt in
De dag was zo mooi begonnen. Het was prachtig weer, niet meer zo erg heet, eigenlijk net lekker om buiten te zijn.
Dus ik had Anne C en Annette meegenomen naar buiten, de ren in.
Ma Tok strooide eivoer en heerlijke gevriesdroogde meelwormpjes voor ons en we genoten met ons drieën.
Ik ging even een middagdutje doen, de kleintjes waren zoet aan het spelen met een takje dat in de ren lag.
Ik dommelde heerlijk weg, precies wat ik nodig had nu de spannendste tijd achter de rug was.
de spannende tijd: uitkomen van de eieren
Wat ik daarmee bedoel?
De tijd van het broeden en het uitkomen van de kuikens natuurlijk.
Dat is allemaal maar afwachten of het goed gaat, je weet nooit van tevoren hoe het gaat lopen. En dan de eerste dagen dat de kleintjes uit hun ei zijn, dan moet je hen constant in de gaten houden om te zien of ze wel goed eten en of ze het niet koud hebben.
Nu ze iets zelfstandiger zijn geworden kon ik even bijkomen. Tenminste: dat dacht ik.
Ik was net bijna in dromenland toen ik een opgewonden en tegelijk angstig gepiep hoorde.
Anne C
Ik schrok wakker en ik hoorde nu ook Laza waarschuwend roepen. Ik keek meteen om mij heen om te zien of alles in orde was met mijn kuikens.
En toen zag ik wat er aan de hand was.
Hoe kon dat nou?
Anne C liep buiten de ren.
Zij piepte niet angstig, dat was Annette.
Anne C piepte opgewonden, alsof zij het wel leuk vond daar buiten. Dat eigenwijze kleintje liep weg van de ren, naar de andere kippen toe.
Ik was van schrik even met stomheid geslagen, maar toen ik mijn stem weer had teruggevonden riep ik zo hard als ik kon dat zij terug moest komen.

Maar wat denkt u?
Het eigenwijze kuiken liep gewoon door alsof zij doof was.
Ze piepte nog steeds vrolijk naar al die grote hennen.
Die keken hun ogen uit naar dat brutaaltje.
De volgende keer vertel ik weer verder, ik moet nu even uitrusten van alle consternatie.

3 opmerkingen: