maandag 18 juli 2016

Groot en klein


Wiske:

Het is best druk geworden in de Tok-tuin.
Eerst kwam Zora erbij, die is nu al met haar moeder Pippa bij ons, de groten, aan het scharrelen.

Anne C (links) en Annette
En nu die twee kleine pukjes, Anne C en Annette weer.
Die zitten voorlopig nog met hun mama Desiree in hun hok, maar ze laten zich al flink horen.
Ze piepen niet zo hard als Zora deed toen zij zo klein was, dat was echt een enorme schreeuwlelijk, neem me niet kwalijk dat ik het zo zeg, maar het was werkelijk zo.
Anne C en Annette zijn iets bescheidener, maar ze zijn toch ook best hoorbaar.
Ik heb net al even met Yvonne en Yvette gekakeld, die hadden ze ook gehoord. Ze hadden zich al afgevraagd of dit de kleintjes van
Annette (links) en Anne C
Desiree waren. Zij kunnen dat niet zo goed zien vanuit hun ren. Zij krijgen ze pas te zien als de ukkies ook in de Tok-tuin mogen gaan scharrelen. Zo zien zij nooit heel erg kleine kuikentjes. Ik vroeg aan hen of zij dat niet jammer vonden.
Ze antwoordden allebei dat al die kleine kuikentjes er hetzelfde uitzien en dat ze het dus niet zo belangrijk vonden om hen te bekijken. Als ze hun verenpakje hebben kun je pas echt kennis met hen maken, dan kun je ook onthouden hoe ze eruit zien, nu verandert dat elke dag.
Dat is natuurlijk wel waar, maar ík vind het wél heel erg leuk om
Anne C (achter) en Annette
naar die kleine mormeltjes te kijken en ik vind ook helemaal niet dat ze er precies hetzelfde uitzien. Zo heeft Annette twee zwarte stipjes achterop haar kopje, net zoals ik dat had toen ik een kuiken was. En Anne C heeft dat niet. Die heeft al aardig wat veertjes aan haar vleugeltjes zitten, vooral veel witte, maar er zit toch ook iets van zwart in, terwijl de beginnende veerpennetjes van Annette alleen maar wit zijn.

Ik heb nu ook de gelegenheid om met Zora te spelen.
Het is heel grappig, zodra zij in
Pippa en Zora
de tuin mocht scharrelen voelde zij zich al een hele kip en vond ze spelen eigenlijk een beetje te
kinderachtig.
Maar nu ze ziet dat ik nu en dan ook nog wat geks doe gaat ze meedoen met mij.
Ze is wel bijna de hele tijd bij mama Pippa, dat is een erg leuk gezicht, ze lijken op elkaar als twee druppels water, alleen is Pippa natuurlijk nog groter dan Zora.
Dat gaat nog moeilijk worden, om die twee uit elkaar te houden als Zora straks net zo groot is geworden.
Toch is er wel een verschil: Zora heeft een grotere kam en grotere lellen dan haar moeder. Gelukkig maar, zo kunnen we straks toch zien wie wie is.

4 opmerkingen:

  1. Het ziet er allemaal zo gezellig uit in de Tok tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jacq. ik zou er ook wel gelukkig en gezellig willen wonen.

      Verwijderen
  2. Als Zora gaat kraaien is het ook makkelijker om ze uit elkaar te houden natuurlijk. Het zou me niets verbazen als het een Zorro blijkt te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schatjes, die kleintjes! Daar val je als een blok voor. Yvonne en Yvette weten niet wat ze missen! Hopelijk zijn deze kuikens wel kippen, anders komt er ruzie in de buurt met al dat gekraaid.

    BeantwoordenVerwijderen