vrijdag 22 juli 2016

Oplossingen


Maria:

Ik ben er weer helemaal, in de Tok-tuin.
U hebt mij niet eens gemist?
Dat valt mij dan van u tegen.
Ik ben een hele tijd nauwelijks buiten geweest, alleen als Ma Tok mij van het legnest aftilde en mij in de tuin zette.
Ik vond dat helemaal niet fijn en ik rende zo snel mogelijk weer terug naar mijn legnest.

broedse Maria in een legnest
Waarom?
Om te broeden natuurlijk.
Of er ook eitjes in dat legnest lagen? Dat wisselde met de dag. Meestal haalde Ma Tok ze er meteen uit als ze onze deur open kwam zetten.
Dus dan broedde ik op niets. Maar soms kwam er iemand nog een eitje leggen als Ma Tok al geweest was en dan ging ik snel op het door die hen gelegde ei zitten, om dat goed warm te houden. Want verder denken dan dat kun je niet als je broeds bent.

Ma Tok was heel blij toen ik vanochtend weer op de stok zat toen zij de deur kwam openen. "O wat fijn, Maria, dat je weer bent ontwaakt uit je broedroes!"
Pippa en Zora in de Tok-tuin
riep ze en ze gaf mij een extra lekker hapje eivoer vlak voor mijn snavel.
Dat ging er wel in, dat begrijpt u. Ik heb nu pas echt kennis kunnen maken met Zora, die hier al een hele tijd in het Tok-huis blijkt te wonen met haar moeder Pippa. Zolang al, dat zij zelfs niet meer elke avond naast haar moeder op de stok gaat zitten om te slapen. Ik zag haar vannacht tenminste naast Laza zitten. Ik dacht eerst dat zij Pippa was, maar die zag ik even later bij Nadine zitten.

Grietje neemt een zandbad
Ik mag u ook nog een nieuwtje vertellen over de kippen van mevrouw Wies.


Grietje, de bruine legkip, verhuist vandaag naar een soort kinderboerderij.
Zij werd zó dominant dat de andere kippen helemaal in de verdrukking kwamen.
Dat ging ongeveer net zoals dat bij ons met Yvonne en Yvette gebeurde.







Catootje, het hanenkuiken
Grietje gaat niet alleen verhuizen,
nee, Catootje, het kuiken, dat nu toch duidelijk een haantje blijkt te zijn, gaat met haar mee.
Dan kan zij, of eigenlijk hij,
lekker gaan kraaien.
Hij zal dan wel een andere naam krijgen, neem ik aan, want een haan die Catootje heet, dat kan natuurlijk niet.





Dat Catootje gaat verkassen heeft nog een goed gevolg.


Cora, die nu naar buiten mag.
Cora, die met Catootje in een hok heeft gezeten, kan dan ook eindelijk naar buiten.
Mevrouw Wies wilde dat niet eerder doen, omdat Catootje dan alleen zou zitten, en hij is nog maar een kuiken.
Cora wil al een poosje erg graag het hok uit, maar dat kon dus niet.
Dat probleem is nu ook opgelost.

Zo is er weer een verhuizing met alleen maar goede gevolgen, een zogenaamde win-win situatie.




Wij zullen vast nog wel eens foto's krijgen van Cora, die een mooie kip aan het worden is. En weest u maar gerust: die foto's zullen wij u niet onthouden.

Ma Tok: weer met dank aan mevrouw Wies voor de foto's.

1 opmerking:

  1. Goed dat Maria weer bij zinnen is gekomen. Het werd wel eens tijd ook, niet?
    Veel succes met de verhuizing, mevrouw Wies! U heeft het er maar druk mee! Gelukkig voor de te transporteren Griet en Cato is het vandaag een stuk minder warm...

    BeantwoordenVerwijderen